BRISEL – Evropska centralna banka (ECB) sprema novi dizajn evro novčanica, a čini se da u istoriju odlaze prepoznatljivi motivi prozora i mostova koje su Evropljani na svojoj valuti gledali već 21 godinu.
Prozori i mostovi biće zamijenjeni jednim od sedam dizajna koje je u ponedjeljak objavila banka. Novi dizajni variraju od prirodnih motiva poput ptica ili rijeka pa do motiva budućnosti Evrope, njenih vrijednosti i, kako kaže banka, “zajedničkog evropskog identiteta”, prenosi Politico.
Banka otvara debatu za javnost u evrozoni u konzultacijama koje će trajati do kraja avgusta. Svi građani zemalja evrozone moći će učestvovati u anketi na stranicama ECB-a. ECB će osnovati i fokus grupe kako bi se uvjerili da su “mišljenja svih širom evrozone jednako zastupljena”.
“Radimo na novoj seriji high-tech novčanica, a ideja je da spriječimo krivotvorenje novca i umanjimo posljedice za životnu sredinu“, izjavio je član izvršnog odbora, Fabio Paneta.
“Odlučni smo zadržati gotovinu i želimo da plaćanje na taj način uvijek ostane kao opcija”, kazao je on.
Ipak, ECB se neće prepustiti sudbini i dozvoliti javnosti da zaista odabere finalni dizajn. Upravni savjet banke to će učiniti sljedeće godine.
Šest od sedam prijedloga došlo je od Theme Advisory Groupa (TGA), grupe stručnjaka koje je ECB imenovao u prosincu 2021. godine. Upravni savjet je odlučio dodati još jedan prijedlog, “evropsku kulturu”, kako bi ojačali evropski identitet. Grupa je dobila zadatak da kreira priču za svaki prijedlog i naglasi njegovu vrijednost i ono što ga je inspirisalo.
Kao i u prethodnom konkursu, grupa je morala pažljivo odlučivati kako ne bi povrijedila nacionalne osjećaje odabirom tema ili osoba povezanih sa nekom konkretnom zemljom. Zato su odabrani prirodni motivi ptica i rijeka – oni simbolizuu slobodno kretanje bez granica i međusobnu povezanost zemalja Evrope, rečeno je iz grupe.
Ptice su gotovo pobijedile na prethodnom konkursu prije dvije decenije.
Druge ideje na ovogodišnjem konkursu uključuju prikaz ruku, simbola zajedničke izgradnje Evrope, kao i budućnost Evrope koju bi simbolizovali “portreti” Evropljana koji još nisu rođeni.
Ideje će definitivno predstavljati izazov za dizajnere ECB-a. Što se tiče teme “evropske vrijednosti u prirodi”, sama banka je priznala da je “prikazivanje ovih apstraktnih, a istovremeno jako važnih koncepata na novčanicama zaista čin magije”.
Ekspertna grupa upozorila je da bi sedmi prijedlog, “Naša Europa, mi” mogao biti pogrešno shvaćen, s obzirom da se temelji na ideji zajedničkog evropskog kulturnog identiteta.
(N1)