SARAJEVO – Bosna i Hercegovina nije usamljeno ostrvo kada su u pitanju procesi digitalizacije poslovnih procesa i identifikacije proizvoda.
Zemlje Evropske unije, ali i zemlje okruženja su napravile značajne iskorake u pravcu digitalizacije poslovnih procesa, što predstavlja podsicaj kompanijama iz BiH da i same krenu u digitalne procese i identifikaciju proizvoda u čemu im GS1 Bosne i Hercegovine pruža ekspertizu i neophodnu pomoć.
GS1 Bosne i Hercegovine treba biti mjesto gdje se proizvođači, distributeri i trgovci susreću i kreiraju BiH standarde koji će se koristiti u logistici i olakšati poslovanje svima u lancu snabdijevanja.
Ovo su zaključci šeste godišnje konferencije GS1 BiH održane pod nazivom “Digitalni otisak u lancu snabdijevanja” na kojoj je učestovovalo više od 170 predstavnika poslovne zajednice, ali i udruženja i asocijacija koja aktivno rade na procesima digitalizacije u BiH.
Centralne teme ovogodišnje GS1 BiH konferencije su identifikacija, matični podaci proizvoda i elektronska razmjena podataka.
Adi Turković, direktor GS1 BiH istaknuo je da ova organizacija radi na razvoju i implementaciji standarda u lancu snabdijevanja.
„Prodaja počinje barkodom, ali to je samo početak. Na konferenciji govorimo o najanprednijim GS1 standardima u lancu snabdijevanja. GS1 omogućava da napravimo digitalnog dvojnika svakog proizvoda, povećava sigurnost proizvoda. U fazi smo prelaska iz linearne u cirkularnu ekonomiju, a identifikacija proizvoda nam to upravo omogućava“, kazao je Turković naglašavajući da će uskoro proizvodi koji se izvoze na tržište EU morati imati digitalni pasoš, a već za godinu i po dana digitalni pasoš će biti implementiran u tekstilnoj industriji.
U okviru prvog bloka posvećenog identifikaciji proizovoda, Ethem Kamanli, direktor lanca snabdijevanja u vodećem turskom trgovačkom lancu Migros govorio je učesnicima o prednostima i benefitima koji je kompanija ostvarila uvođenjem GS1 standarda.
Istakao je da je Migros ima najveći distributivni centar u Turskoj, da sarađuje sa oko 20.000 farmera i proizvođača te da ima oko 3.000 dobavljača i 2.630 prodajnih mjesta širom Turske.
„U Turskoj se vijekovima bavimo trgovinom. Moderna trgovina ima drugačije principe, tehnologiju, drugačije su potrebe kupaca, a da biste napredovali potrebni su vam standardi. Prednosti koje smo uočili primjenom GS1 standarda su činjenice da svi proizvodi imaju jedinstvenu identifikaciju GTIN, koja u sebi nosi naziv brenda, opis proizvoda, URL slike proizvoda, globalnu kategoriju proizvoda, neto sadržaj i jedinicu mjere, zemlju prodaje. Primjena ovih standarda je skratila i pojednostavila procese“, naglasio je Kamanli.
Belma Ljuta Agić, izvršna direktorica Udruženja eCommerce u Bosni i Hercegovini naglasila je da je tržište online trgovine u našoj zemlji u 2021. u odnosu na 2020. godinu poraslo za 35 posto.
„Uradili smo istraživanje sa korisnicima eCommerce u Bosni i Hercegovini koje je pokazalo da 64 posto internet stranica ima problem sa prikazima i tačnošću inforamacija o proizvodima, a 44 posto pogrešaka ima uzrok u netačnim i nepotpunim proizvodima. Rješenje za ovaj problem nudi GS1 sa svojim standardima identifikacije proizvoda“, kazala je Agić.
Adnan Begoli i Emir Žunić iz kompanije Info studio učesnicima su govorili o pametnoj logistici i na praktičnim primjerima pokazali kako je primjena GS1 standarda omogućila njihovim klijentima smanjenje troškova, veću kontrolu protoka robe, optimizaciju skladištenja itd.
„Primjena GS1 standarda u logistici dovodi do značajnih ušteda“, kazao je Begoli.
Tema drugog bloka konferencija bila je digitalni otisak proizvoda, a Thomas Tluchor, direktor Data Service GS1 Češka je upoznao učesnike Konferencije sa najnovijim trendovima u oblasti Global Data Modela (GDM) i Globalne mreže za sinhronizaciju podataka (GDSN).
„GS1 GDSN globalna mreža za sinhronizaciju podataka nudi globalno rješenje gdje vlasnik brenda/dobavljač učitava podatke u formatu, a trgovac bira podatke koji su mu potrebni sa platforme, a ovaj standard trenutno koristi 66.000 kompanija u svijetu“, kazao je Tlučhor.
Dina Begić, samostalni aplikativni inženjer u kompaniji AS Holding naglasila je važnost matičnih podataka proizvoda za ovu kompaniju
„Tačnost matičnih podataka utiče na efikasnost i sigurnost skladistenja, a na osnovu jasnih i preciznih matičnih podataka menadžment može donositi pravovremene odluke“, kazala je Begić.
Zlatan Golub iz kompanije „Špica“ Hrvatska predstavio je rješenja uspješne primjere rješenja za logistiku koje je ova kompanija radila, a koja su klijentima omogućila efikasniji i jeftiniji sistem skladištenja roba.
Boris Pandža, voditelj grupe u dm-drogerie markt dao je pregled rješenja koje ova kompanija koristi kada su u pitanju logistički podaci u lancu opskrbe, a koji je identičan rješenju koje koristi dm u Austriji i Njemačkoj.
„Primjenjujemo artikel-pass zasnovan na GS1 GTIN standardu, unos podataka vrši proizvođač, prema predlošku napravljenom za unos podataka, jednostavno i efikasno, čime se postiže optimizacija kompletnog procesa“, naglasio je Pandža.
GS1 Bosne i Hercegovine predstavlja zajednicu od preko 1800 članica iz Bosne i Hercegovine koje se bave proizvodnjom, prodajom, prehrambenim uslugama, zdravstvenom zaštitom itd. Mi smo jedna od 116 neovisnih, neprofitnih GS1 organizacija koje posluju u 150 zemalja iz čitavog svijeta. Pružamo pomoć kompanijama i preduzećima koje su uključene u proizvodnju, transport i trgovinu robama kako bi automatizovali i standardizovali svoje procese u lancu snabdijevanja koristeći zajednički jezik GS1 globalnih standarda. Iste efikasnosti donosimo i u lanacu snabdijevanja u zdravstvu – sve do unaprijeđene sigurnosti pacijenata.
U okviru trećeg bloka posvećenog elektronskoj razmjeni podataka Igor Hočevar, projektni menadžer ZZI kompanije predstavio je rješenja bizBox EDI mreže, koja omogućava razmjenu dokumenata bez papira.
„Da bi kompanija prešla na ovaj način poslovanja nužna je edukacija, kako bi ljudi shvatili prednosi koje proces donosi i imali volje preći u digitalnu sferu razmjene dokumenata“, naglasio je Hočevar.
Blago Čuljak, direktor kompanije Galileo je naglasio da proces elektronske razmjene dokumenata za kompanije znači uštede na više nivoa, a državnim institucijama osigurava transparentnost rada privrede.
„Za ljude u kompaniji elektronska razmjena dokumenata znači da neće vrijeme trošiti za prekucavanje podataka, nego će ga moći iskoristiti da budu inovativniji i posvete se unosnijim poslovima za kompaniju“, kazao je Čuljak.
Emir Hasanović, senior PANTHEON konsultant predstavio je rješenja koja kompanijama omogućavaju pravovremenije, brže i efikasnije poslovanje.
Konferencija je završena panelom tokom kojega su o temi „Da li smo spremni za digitalno putovanje?“ odgovore na goruća pitanja digitalizacije poslovnih procesa savjete i iskustva prenijeli Igor Zorko, podpredsjednik Privredne komore Slovenije, Ante Brkić, voditelj IT odjela kompanije „Violeta“, Dario Nikolić, direktor IT sektora kompanije „Bingo“, Jasmin Marić, zadužen za poslovni razvoj platforme OLX i Almedin Kadrić, izvršni direktor kompanije „Peny Plus“.