BANJALUKA – Vlada Republike Srpske ne preza da sa escrow računa povlači milione maraka za izgradnju i popravku puteva, dok istovremeno na podračunu kod Centralne banke BiH stoji skoro 120 miliona KM prikupljenih po osnovu naprate putarine od čega 41,9 miliona pripada Srpskoj.
Vlada RS je na sjednici 12. novembra odobrila korišćenje 4,45 miliona KM sa posebnih računa od privatizacije državnog kapitala i sukcesije imovine bivše SFRJ, odnosno sa escrow računa.
Novac je odobren za sufinansiranje rekonstrukcije puta Modriča – Doboj i Crna rijeka – Bjelajce, za izgradnju saobraćajnice od Univerzitetskog centra do Karađorđeve ulice u Banjaluci i za modernizaciju lokalnog puta Dubnički most – Pajići – Metaljka u Milićima. Sredstva će biti prebačena Putevima RS.
Istovremeno, na podračunu kod Centralne banke BiH neraspoređeno stoji skoro 120 miliona prikupljenih po osnovu Zakona o akcizama i naplate putarina, a čija je namjena upravo za autoputeve i puteve.
Upravni odbor UIO, čiji je član ministar finansija RS Zora Vidović, posljednju Odluku o privremenoj raspodjeli prihoda od putarina za izgradnju autoputeva i za izgradnju i rekonstrukciju drugih puteva, donio je početkom 2018. godine.
„Kako je od početka primjene pomenute Odluke prošlo više od dvije i po godine, u međuvremnu se na podračunu kod Centralne banke BiH nakupio iznos od 119.467.490 KM, koji je za sada ostao neraspoređen korisnicima“, potvrdili su u UIO.
Od ukupno prikupljene putarine 10 odsto ostaje na podračunu kod Centralne banke BiH i služi za poravnanje prihoda po utvrđivanju konačne metodologije raspodjele.
Preostalih 90 odsto prihoda (107,5 miliona KM) dijeli se korisnicima i to entitetima i Brčko Distriktu BiH, tako da 59 odsto pripada FBiH, 39 odsto pripada Republici Srpskoj, a dva odsto Brčko Distriktu.
Po tom osnovu Republici Srpskoj bi od putarina trebalo da pripadne 41,9 miliona, FBiH 63,4 miliona, a Brčko Distriktu 2,1 milion KM.
Zakon o akcizama izmjenjen je krajem 2017. godine, a tadašnja računica UIO pokazivala je da će to donijeti najmanje 220 miliona maraka godišnje BiH.
Zakonske izmjene podrazumijevale su povećanje putarine, rast akcize na lož-ulje i uvođenje akcize na biogoriva. Novac prikupljen na osnovu tih nameta mora da bude trošen za izgradnju autoputeva i za gradnju i rekonstrukciju puteva.
CAPITAL: S. Šurlan