Revizija: Kumulirani deficit RS 772,9 miliona KM
BANJALUKA, Glavna služba za reviziju javnog sektora RS, dala je mišljenje sa rezervom na Konsolidovani izvještaj Budžeta RS za 2010. godinu, a jedna od najvećih primjedbi je ocjena revizora da je kumulirani deficit RS veći za 105,8 miliona KM od prikazanog u Konsolidovanom izvještaju Vlade RS, prenosi CAPITAL.ba.
Ukupni kumilirani deficit RS, ocijenila je revizija, iznosi 772,8 miliona KM, a ne 666,98 miliona koliko je prikazala Vlada RS.
(Preuzmi:Revizija Konsolidovanog izvještaja Budzeta RS 2010)
“Kumulirani deficit sa 31.12.2010. godine veći je od iskazanog za 105.811.757 KM i sastoji se od razlike utvrđenog deficita za 2010 godinu (64.789.890 KM) i nekorigovanog početnog stanja po deficitu iz 2009 godine (41.011.867 KM). Revizijom je utvrđeno da je tekući deficit sa stanjem 31.12.2010 godine veći za 64.799.890 KM od iskazanog u Konsolidovanom izvještaju Vlade. Vlada je u svom izvještaju iskazala ukupni tekući deficit u iznosu od 282.978.680 KM, dok je revizija utvrdila, da tekući deficit iznosi 347.778.570 KM”, navodi se u reviziji koja navodi da je odbila brojne primjedbe ministarstva finansija RS da Konsolidovani izvještaj dobije pozitivno mišljenje.
Razlika od 64.799.890 KM većeg deficita koji je utvrdila revizija, a Vlada RS nije uvrsila u svoj izvještaj sastoji se od: – 14.814.107 KM za borački dodatak i za odlikovane borce za 2010, 30 miliona KM pomoći Fondu PIO, te 20 miliona KM pomoći lokalnim zajednicama uzrokovanih poplavama.
.
Razlika od 41.011.867 KM (105.811.757 – 64.799.890 = 41.011.867) se odnosi na nekorigovani iznos početnog stanja po osnovu utvrđenog deficita iz 2009. godine (38,6 miliona KM doprinosa za PIO za demobilisane borce, 2,3 miliona KM pomoći preduzećima iz sredstava privatizacije („Tehnički remont Bratunac i RMU „Miljevina“), 55.000 KM obaveze Direkcije za privatizaciju do prestanka rada.
“Zajedno sa tekućim deficitom utvrđenim revizijom od 64.799.890 KM, potrebno je po preporuci revizije izvršiti korekciju utvrđenog deficita iz 2009. godinu od 41 miliona KM, tako da se ukupni kumulirani deficit povećava za iznos od 105.811.757 KM i umjesto 666.981.815 KM kumulirani deficit sa 31.12.2010 godine iznosi 772.793.572 KM”, zaključila je Glavna služba za reviziju.
Zbog nedovoljno razvijene planske funkcije, kritikuje revizija, budžetski korisnici pojedinačno su ostvarili značajna prekoračenja usvojenog Budžeta za 2010. godini, koja su se kretala od 1% do čak 170%.
“Takođe je većina budžetskih korisnika, koje smo revidirali, ostvarila značajno prekoračenje većeg broja pojedinačnih pozicija, koja su, u skladu sa čl.11 Zakona o izvršenju budžeta, pokrivena realokacijama. Značajna odstupanja troškova na nivou konsolidovanog izvještaja, po pozicijama materijalnih troškova i usluga u odnosu na odobreni budžet, iznose:196% više za nabavku materijala; 17% više za troškove prevoza i goriva; 8% za troškove energije. Na ukupnoj poziciji “Troškova materijala i usluga“ prekoračenje je 21% u odnosu na planirano. Zbog značajnih prekoračenja budžeta je, u skladu sa čl. 5 i 39. Zakona o budžetskom sistemu, trebalo izvršiti rebalans budžeta”, navodi se u revizorskom izvještaju.
.
Kršenje zakona, relokacije, prekoračenje troškova…
Po isteku fiskalne 2010. godine izvršeno je ukupno 226 realokacija (38% ukupnih realokacija između budžetskih korisnika). Vlada je usvojila sedam Rješenja o realokaciji sredstava u okviru budžetskog korisnika, po isteku fiskalne godine. Kod pojedinih budžetskih korisnika (Ministarstvo pravde, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo prosvjete i kulture, Ministarstvo porodice, omladine i sporta) stvorene su i evidentirane obaveze za koje nisu postojala raspoloživa budžetska sredstva u 2010. godini, što nije u skladu sa članom 39. Zakona o budžetskom sistemu.
Po nalazu revizije tekući grantovi su veći za 30.000.000 KM i veći su za 7% u odnosu na planirano, a razlika se odnosi na izdvajanja Fondu PIO za redovnu isplatu penzija, a iz sredstava sa računa privatizacije.
U Ministarstvu finansija nije izvršena analiza, niti su doneseni zaključci o pojedinačnom (ne)namjenskom trošenju sredstava dodijeljenih iz Budžeta.
Zbirni izvještaj o projektu dodjele sredstava medijima takođe nije sačinjen (4.450.000 KM); Ukupna kapitalna ulaganja su ostvarena za 28% više u odnosu na odobreni Budžet, od toga: nabavka opreme (55% više), rekonstrukcija i investiciono održavanja (11% više ) i nabavka stalnih sredstava u obliku prava (37% više). Imajući u vidu sve navedeno (u dijelu Javna ulaganja – Nabavka poslovnog prostora Republičke uprave za inspekcijske poslove, područno odjeljenje Banjaluka) i činjenicu da je u 2009. g. ugovor o kupovini poslovnog prostora sklopljen bez provođenja procedure u skladu sa Zakonom o JN BiH, a postupajući kao da se radi o gotovom, izgrađenom poslovnom prostoru – postupanje pri nabavci ovog poslovnog prostora nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.
.
Nije uknjižen prostor od 17 miliona KM!!!
Zbog nekoordinacije između Ministarstva pravde i Ministarstva finansija, nije sačinjen odgovarajući obrazac koji služi kao osnov za evidentiranje u Glavnoj knjizi Trezora, te je poslovni prostor u vrijednosti od 16.937.926 KM ostao neuknjižen.
Pojedina ministarstva, i Agencije nisu dosljedno provodili procedure propisane Zakonom o nabavkama (Republička uprava za geodetske i imovinsko pravne poslove, Agencija za vode oblasnog riječnog sliva Save, Akademija nauka i umjetnosti, Ministarstvo unutrašnjih poslova, Ministarstvo zdravlja i socijalne zaštite) što je detaljnije navedeno u opisanim poglavljima kod navedenih subjekata.
Odstupanja u primjeni Zakona o javnim nabavkama, u pogledu neadekvatnih postupaka i nepotpune primjene zakonskih odredbi utvrđena su kod: Republičkog hidrometeorološkog zavoda, Ministarstva za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju, Ministarstva porodice, omladine i sporta, Ministarstva finansija, Agencije za šume, Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Ministarstva trgovine i turizma, Ministarstva za ekonomske odnose i regionalnu saradnju i Ministarstva pravde.
.
Rashodi veći za 15 miliona KM
Prema nalazu revizije, ukupni rashodi su veći za najmanje 14.814.107 KM namjenskih izdvajanja za borački dodatak i odlikovane borce za 2010. godinu koji su iskazani u 2010. godini, te za 30 miliona KM pomoći Fondu PIO koji su izmireni sa escrow računa sredstava privatizacije.
Sa računa privatizacije je plaćeno i još najmanje 19.985.783 KM na ime rashoda koji se mogu smatrati budžetskom potrošnjom.
.
Nema metodologije
Ministarstvo finansija i Poreska uprava RS nisu usvojili metodologiju koja bi omogućila da se za svaku vrstu poreza razradi jedinstven statistički model za odmjeravanje prihoda koji se prikupljaju putem poreza. Uporedivost podataka iz početnih i zaključnih stanja 2009. godine nije moguća zbog korištenja različitog principa odmjeravanja, različitih procenata naplate.
Osim neobuhvatanja pojedinih poreskih pretplata u konsolidovanom finansijskom izvještaju kao obaveze, iz preuzetih podataka poreskog knjigovodstva nisu eliminisana ni potraživanja ni pretplate dijela poreza i doprinosa koji se odnosi na gradove, opštine, vanbudžetske fondove i druge učesnike u poreskoj raspodjeli.
.
Reprogrami bez kriterijuma
Za poreske dužnike kojima su odobreni reprogrami, izračunati koeficijenti i pokazatelji finansijskog, imovinskog i stanja zaduženosti, nisu analizirani, nisu utvrđeni kriteriji za ocjenu (prihvatljivi/neprihvatljivi), niti su na osnovu njih izvučeni prijedlozi za prihvatanje ili odbijanje zahtjeva. Dužnici uglavnom imaju nepovoljne finansijske pokazatelje (nelikvidnost, gubitak, pad rezultata poslovnih aktivnosti i drugo).
.
Koncesije se ne plaćaju niti obračunavaju
Revizijom Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede je utvrđeno da potraživanja po osnovu koncesije u iznosu 1.536.632 KM predstavlja stanje duga koncesionara do kraja 2009. godine, a da za 2010. godinu nije vršen obračun ovih naknada. Ministarstvo je bilo u obavezi da za sve koncesionare koji imaju zaključene ugovore o koncesiji, izvrši izmjene postojećih ugovora, kojim će se utvrditi obaveza plaćanja koncesione naknade od momenta uvođenja u posjed i izvrši novi obračun naknada i odgovarajuća knjiženja u knjigovodstvu.
.
Željeznice duguju Budžetu 15 miliona KM
Ministarstvo finansija (zajedno sa preuzetim radnicima bivšeg MORS-a) nije izvršilo međusobno „zatvaranje“, niti naplatu akontacija, kredita i datih avansa, najmanje u iznosu 3.052.074 KM iskazanih u bilansu. „Željeznice RS“ nisu izmirivale svoje obaveze po ino-kreditima u toku 2008, 2009. i 2010. godine, u iznosu 12.287.083 KM, za šta su sredstva namirena iz budžeta. To su potraživanja koja su na dan 31.12.2010. godine bila starija od 270 (prema Pravilniku to je kategorija «E»). Osim toga na dan 31.12.2010. godine od «Željeznica RS « je bilo 2.753.181 KM dospjelih nenaplaćenih potraživanja, ali čiji rok nije bio stariji od 270 dana. Dakle, ukupno na dan 31.12.2010.godine “Željeznice RS“ su, po ovom osnovu, dugovale Budžetu RS 15.040.264 KM.
.
Nije uknjižena ni zgrada Privrednog suda!!!
Nije uknjižen poslovni prostor koji je kupljen za potrebe privrednih sudova u Banjaluci, ukupne nabavne vrijednosti 16.937.926 KM, te je za taj iznos potcijenjena vrijednost stalnih sredstava; Nije uknjižena nabavka poslovnog prostora Republičke uprave za geodetske i imovinsko pravne poslove RS za potrebe poslovne jedinice u Prijedoru, te je za iznos od 6.042.000 KM potcijenjena vrijednost stalnih sredstava. Kupovine imovine 8 preduzeća, u iznosu 17.073.232 KM, s namjerom prenosa lokalnim zajednicama, izdavanja u zakup ili za druge namjene pogrešno je evidentirana kao dugoročno ulaganje u kapital, a ne kao povećanje osnovnih sredstava, što nije u skladu sa MRS JS 1, 16 i 17.
.
Šta je Čeko kontrolisao
Glavna služba za reviziju javnog sektora je od 01. januara do 31. avgusta 2011 godine izvršila revizije: 16. vladinih ministarstava, 1. Konsolidovanog izvještaja budžeta RS za 2010 godinu, 1. Službe Predsjednika RS, 1. Službe Narodne skupštine RS, 1. Vijeća narada NS RS, 1. Ustavnog suda RS, 14. Agencija i institucija RS, 2 revizije Javnih fondova RS, 4 revizije Fondova IRB-a.
Na osnovu izvršenih revizija Glavni revizor je izrazio sledeća mišljenja:
.
– pozitivno mišljenje kod………………………………………………………….. 17
-mišljenje sa rezervom ……………………………………………………………. 23
– negativno mišljenje ……………………………………………………………….. 1
UKUPNO ……………………………………………………………………………… 41
.
Glavni revizor je izrazio pozitivno mišljenje za 18 revidiranih subjekata. Od tog broja je za 10 revidiranih subjekata dato pozitivno mišljenje bez skretanja pažnje (Ministarstvo saobraćaja i veza, Služba Predsjednika RS, Generalni sekretarijat Vlade RS, Republički zavod za statistiku, Služba za zajedničke poslove Vlade RS, Ustavni sud RS, Republička uprava civilne zaštite RS, Republička uprava za inspekcijske poslove RS, Helikopterski servis RS, Fond za restituciju –IRB, Akcijski fond –IRB, Opština Višegrad). Za 8 revidiranih subjekata dato je pozitivno mišljenje sa skretanjem pažnje (Ministarstvo uprave i lokalne samouprave RS, Ministarstvo nauke i tehnologije RS, Narodna skupština RS, Vijeće naroda Narodne skupštine RS, Poreska uprava RS, Javna ustanova Fond za zapošljavanje RS, Fond za restituciju – IRB, Akcijski fond – IRB,). Skretanjem pažnje na izraženo pozitivno mišljenje, Glavni revizor naglašava određene činjenice koje nisu imale uticaja i odraza na
Mišljenje sa rezervom o finansijskim izvještajima i izvještaju o izvršenju budžeta za 2010 godinu, dato je za 29 revidiranih subjekata i to:
1. Konsolidovani izvještaj Budžeta RS za 2010 godinu,
2. Ministarstvo finansija RS,
3. Ministarstvo pravde RS,
4. Ministarstvo za izbjeglice i raseljena lica RS,
5. Ministarstvo za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju RS,
6. Ministarstvo trgovine i turizma RS,
7. Ministarstvo industrije energetike i rudarstva RS,
8. Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede RS,
9. Ministarstvo prosvjete i kulture RS,
10. Ministarstvo zdravlja i socijalne zaštite RS,
11. Ministarstvo za ekonomske odnose i regionalnu saradnju RS,
12. Ministarstvo unutrašnjih poslova,
13. Ministarstvo rada i boračko invalidske zaštite RS,
14. Agencija za šume RS,
15. Agencija za agrarna plaćanja RS,
16. Republička uprava za geodetske i imovinsko pravne poslove RS,
17. Agencija za vode riječnog sliva Save,
18. Akademija nauka i umjetnosti RS,
19. Vazduhoplovni servis RS,
20. Republički hidrometeorološki zavod RS,
21. Fond zdravstvenog osiguranja RS,
22. Fond stanovanja – IRB,
23. Fond za razvoj i zapošljavanje – IRB ,
24. Opština Gradiška,
25. Opština Foča,
26. Opština Osmaci,
27. Opština Novo Goražde,
28. Opština Zvornik, i
29. Opština Han Pijesak.
.
Autor: CAPITAL.ba
13 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Uuu, pa ova je vlada pukla po svim šavovima, al’ jbš to, važan je kontinuitet :)))
kontinuitet propasti
vlada: Instant strucna celjad, fah idioti, ordinirani i dokazani prevaranti, a med njima znamo koje najveci ( bio, ali nece biti).
Toliko se bahato ponašaju kad već vide da opozicija ne vidi šta rade!!!
opozicija, koja opozicija?
Ali još nisu došli do dna dna. Rade na tom projektu.
Pravo pitanje je: sta je alternativa?
Ima li ko od reviyore da prokomentariše da li bi na ovu količinu brljotina trebalo da ide negativno mišljenje, ili “sa rezervom”?
milorad dodik = eric cartman
Uz dodatak da je ovaj nas: Zadrigli, drusli i tmasti diluvijalni dvopapkar.
bice interesantno u utorak na skupstini kad ovo dodje na dnevni red, kao i o reviziji privatizacije.
Samo mi krivo sto rezimska tv nece da prenosi uzivo cak iskljuce i internet prenos kad im se cefne.
A zašto bi bilo zanimljivo? U opozicionim klupama sjede levati, možda veći nego u vladajućim, to ne mogu da tvrdim, ali su sigurno tu negdje…
Biće po onoj narodnoj: “TRESLA SE GORA, RODIO SE MIŠ”.