BERLIN, Njemačka ima oko 1 500 malih i srednjih preduzeća koja važe kao “svjetski lideri” – većinom je riječ o porodičnim firmama, koje su se specijalizovale za proizvodnju jednog proizvoda.
“Skriveni šampioni” – tako se u Njemačkoj nazivaju preduzeća koja su se vremenom uspjela da izbore za svoje mjesto na svjetskom tržištu.
Najmanji takav “šampion” iz Njemačke jeste firma “Fajgel”, porodično preduzeće iz južne njemačke pokrajine Baden Virtemberg koje zapošljava 48 radnika. “Fajgel” je specijalizovan na proizvodnju druge kočnice za automobile koji se koriste u auto-školama za obuku vozača.
Na tu profitabilnu ideju došao je još prije 80 godina jedan instruktor, a njegovu porodičnu firmu kasnije je otkupio Hajnrih Sviter. On danas proizvodi kočnice za svaki model automobila.
“Trenutno proizvodimo oko 700 različitih modela. Većinu imamo i u skladištu. Želimo da se proširimo i na tržište SAD. Sina sam zamolio da se do mog 60. rođendana izjasni da li želi da preuzme naše porodično preduzeće ili ne. Čini mi se da će ishod biti pozitivan” – kaže Sviter.
“Rupu” u tržištu pronašla je svojevremeno i firma “Rikaro”. Specijalizovana je za proizvodnju lakih i održivih sjedišta za avione. Njihovi kupci su skoro sve veće aviokompanije, tako da i radnici mogu da dobiju natprosječne plate.
“Mi smo porodično preduzeće, a ne dioničarsko društvo”, objašnjava direktor Aksel Kasnic i naglašava da su fokusirani na dugoročni i održivi razvoj preduzeća.
“Mi smo mali i fleksibilni. Možemo brzo da odlučujemo. U stanju smo da pratimo planirani put i prebrodimo veće probleme” – ističe on.
Njemačka ima 1 500 malih i srednjih preduzeća, kao ni jedna druga zemlja na svijetu. Spisak njihovih proizvoda je dugačak, a ovo su samo neki od proizvoda u kojima su razvila brend: plastične kante za đubre, specijalne vitrine za muzeje, vijak za pričvršćivanje, lanci za pse ili metalna kolica za kupovinu u supermarketima….