BEOGRAD, Predstavnici srpskog Ministarstva infrastrukture i “Jat ervejza” nisu zvanično uputili poziv ni slovenačkoj “Adriji” niti hrvatskom “Kroacija erlajnsu” za regionalno udruživanje aviokompanija na prostoru bivše SFRJ. Prema riječima Miodraga Miljkovića, državnog sekretara u Ministarstvu, bilo je neformalnih razgovora, nakon dogovora o formiranju zajedničkog železničkog preduzeća, ali vazduhoplovne vlasti sve tri zemlje nemaju namjeru da nameću nacionalnim aviokompanijama bilo kakvo partnerstvo. O tome odlučuju avioprevoznici, naravno ukoliko imaju komercijalni interes i tu se priča završava, tvrdi Miljković.
– Sve je to medijski bilo “naduvano” – ističe naš sagovornik. – Niko nikome ništa ne nameće. Kao Ministarstvo ogradili smo se i od aviolinija između Hrvatske i Srbije. Sve je ostavljeno aviokompanijama da se dogovore ako uopšte imaju interes. Dogovor “Jata” i crnogorskog “Montenegro erlajnsa” je dobar potez jer će aviokompanije racionalnim korišćenjem flote smanjiti troškove.
Ima stručnjaka, koji tvrde da je dogovor “Jata” sa “Montenegrom” trenutno u interesu crnogorskog prevoznika, koji u zimskom periodu baš i nema mnogo posla.
– “Montenegro erlajns” uspješno obnavlja flotu i ima podršku države koja stoji iza njega stvarno, a ne deklarativno kao što je slučaj sa “Jatom” – ističe izvor “Novosti” koji je želio da ostane anoniman. – Putnicima iz Beograda više odgovaraju njihovi avioni nego “Jatov” ATR 72, koji saobraća ka Crnoj Gori. Neka bliža saradnja sa srpskom aviokompanijom “Montenegru” i nije u interesu osim dogovora da “Jat” ne spušta cijene. Na linijima Beograd – Tivat i Beograd – Podgorica crnogorski prevoznik ima više putnika, a namjera je da preuzmu 80 odsto tržišta što je zbog sve manjeg broja aviona u floti “Jata” realno i moguće u naredne tri godine.
U svakom slučaju regionalno udruživanje “Jata” sa kompanijama u bivšoj SFRJ nije ni moguće. “Kroacija erlajns” je sa “Lufthansom” u “Star alijansi” i ne može stupiti u bilo kakav ugovorni odnos sa “Jatom”. “Adrija”, koja razmišlja o zvanično “nepostojećoj” ponudi, samim tim što traži vodeću poziciju ako do saradnje dođe najbolje govori koliko zapravo nisu zainteresovani za taj projekat.
Treće zemlje
Ka trećim zemljama, kako objašnjava Miljković, “Jat” će tamo gdje nema interes da leti, voziti putnike do Podgorice, a potom će “Montenegrom” letjeti ka željenoj destinaciji. Isto važi za crnogorskog avioprevoznika, koji će svoje putnike “usmjeravati” prvo na Beograd. Ali, dogovor između srpskog i crnogorskog prevoznika još nije pretočen na papir, tako da je pitanje šta će dvije kompanije ponuditi putnicima zimskim redom letenja. Ono što putnike jedino zanima je jeftinija karta. Novosti