BRISEL, Cijene automobila u Evropi padaju, ali njihovo održavanje za vlasnike postaje sve skuplje, objavila je Evropska komisija, izvršno tijelo Evropske unije, upozoravajući da je neophodno obaranje prekomjernih troškova servisiranja vozila.
Evropska komisija je ocijenila da su cijene popravke i usluga održavanja kola, kao i rezervnih dijelova, prošle godine premašile rast stope inflacije za 1,5 odsto, odnosno 0,7 procenata.
“Zadovoljan sam što potrošači u Evropi imaju koristi od jačanja konkurencije na tržištu automobila”, izjavio je komesar Evropske komisije za konkurentnost Hoakim Almunija, ali je upozorio da su u periodu recesije, uprkos tome, porasli izdaci za popravku vozila i cijene rezervnih dijelova.
Evropska komisija navodi da popravke i održavanje automobila učestvuju sa oko 40 procenata u ukupnim troškovima njihovih vlasnika. Kako bi se izborila za povoljniji položaj vlasnika automobila, EU je donijela nova pravila. Prema novim propisima od 1. juna se sprečavaju zloupotrebe garancija proizvođača vozila, koji zahtijevaju da vlasnici servisiranje vozila obavljaju isključivo u ovlaštenim kućama, prenose agencije.
Dok troškovi popravke rastu, cijena automobila pala je u 24 od 27 članica EU u prosjeku za 0,6 odsto. Cijena vozila porasla je za 7,7 odsto u Velikoj Britaniji i 2,7 procenata u Švedskoj. Evropska komisija navodi da su te dvije zemlje imale korist od velikog pada cijene u 2008. godini od 9,7 odsto, odnosno pet procenata. Holandija je bila jedina članica EU u kojoj su cijene vozila prošle godine ostale nepromijenjene u odnosu na prethodnu godinu.
Najveći pad cijena automobila zabilježen je, pak, u novim članicama EU – u Sloveniji za 13,4 odsto, Litvaniji za 11,1 procenat, te u Slovačkoj za 11 odsto.
“Činjenica da su nove članice EU bile više pogođene recesijom od EU u cjelini u 2009. godini najvjerovatnije je doprinijela smanjivanju cijene vozila na tim tržištima”, smatraju analitičari.
Među velikim ekonomijama EU najveći pad cijene vozila zabilježen je u Španiji za 4,7 odsto, koja je takođe snažno pogođena globalnom ekonomskom krizom. Cijene vozila u najjačim evropskim privredama mijenjala se tek neznatno pa je u Italiji zabilježen pad od 1,1 odsto, Njemačkoj od jednog procenta, a u Francuskoj za 0,6 odsto.
Cijena vozila
• +7,7% – V. Britanija
• +2,7% – Švedska
• -13,4% – Slovenija
• -11,1% – Litvanija
• -11,0% – Slovačka
• -4,7% – Španija
• -1,1% – Italija
• -1,0% – Njemačka
• -0,6% – Francuska
Najskuplja vozila u Bugarskoj
Cijene novih vozila u Bugarskoj su najviše u EU i Bugari plaćaju deset odsto više za isti model u odnosu na prosječne cijene u EU, navela je Evropska komisija.
Najskuplja su vozila koja se ne proizvode u Evropi, tako da je cijena “Suzukijevog” terenca grand vitara prošle godine u Bugarskoj bila viša za 28 odsto od prosječne u EU. “Nissanov” model mikra u Bugarskoj je za 30 odsto skuplji u odnosu na prosjek EU, a “Hondin” sivik čak za 35 procenata.
Rijetki modeli koji su u Bugarskoj jeftiniji od prosjeka u EU su “Renaultov” megan, čija je cijena niža za 5,5 odsto, te pežo 407, koji je koštao 2,8 procenata manje.