BANJALUKA, Od sutra, kada na snagu stupa Zakon o akcizama BiH, cijena cigareta povećaće se za 15 pfeniga po kutiji, kilogram kafe biće skuplji za 50 pfeniga, dok će gorivo poskupjeti za deset pfeniga po litru.
Prema riječima portparola Uprave za indirektno oporezivanje BiH, Ratka Kovačevića, trgovci bi trebalo da do kraja ove godine prodaju zalihe cigareta sa starim akciznim markicama, pri čemu će jasno istaknuti nove cijene. Kada je riječ o kafi, trgovci imaju tri mjeseca da rasprodaju stare zalihe, nakon čega će moći prometovati samo kafu koja na sebi ima akciznu marku, što dosad nije bio slučaj.
– U skladu s novim zakonom, obveznici koji prometuju akciznom robom u BiH dužni su da na dan početka primjene ovog zakona popišu zalihe akcizne robe koje se zateknu kod njih. Popisne liste moraju se dostaviti Upravi za indirektno oporezivanje u roku od sedam dana od početka primjene Zakona. Razlika obračuna te akcize mora se uplatiti u roku od deset dana od dana dostavljanja popisnih listi – rekao je Kovačević.
Ovih šest mjeseci, odnosno tri, istakao je Kovačević, prelazni su period, dovoljan da se trgovci riješe zaliha robe sa starim akciznim markicama. Svi koji podnesu prijave od dana početka primjene Zakona dobiće nove akcizne markice.
– Naši inspektori u četiri regionalna centra dan nakon početka primjene novog zakona krenuće u kontrolu, gdje će voditi računa o ispravnosti popisnih listi i obračuna razlike akciza, kako ne bi bilo zloupotreba u datom prelaznom periodu – kaže Kovačević.
Predsjednik Udruženja vlasnika benzinskih pumpi u RS, Vojin Mitrović, kaže da će prodavci goriva ispoštovati obavezu i popisati količine goriva koje trenutno imaju.
– Na te količine goriva obračunaćemo putarinu od deset pfeniga plus PDV. Na sve količine goriva koje budemo nabavljali od trenutka stupanja Zakona o akcizama na snagu, ta putarina biće naplaćena na granici ili u Rafineriji nafte. U svakom slučaju, gorivo će poskupjeti – rekao je Mitrović.
Iako će gorivo poskupjeti, predstavnici Pokreta potrošača RS smatraju da se cijene prehrambenih namirnica neće povećavati.
– Vlada RS proizvođačima hrane je već obezbijedila regresirano gorivo, tako da nema osnova da se poskupljenje goriva odrazi na cijene namirnica. Osim toga, platežna moć građana je opala, a samim tim i potrošnja, tako da trgovcima nije u interesu da povećavaju cijene hrane i gube kupce – rekao je Dragovan Petrović, generalni sekretar ovog udruženja.
Izvršni direktor Udruženja ekonomista RS “SWOT”, Saša Grabovac, ističe da novi zakon ima i svoje prednosti i mane. Akcizama će se nadomjestiti manjak prihoda u budžetu po osnovu carina, ali će, s obzirom na dosadašnja iskustva, povećanje cijena goriva povući za sobom i povećanje cijena namirnica.
– Kao i uvijek, najugroženije kategorije građana najviše će biti pogođene ovim poskupljenjima. Osim toga, postoji šansa da, usljed povećanja cijena, opadne potrošnja, a samim tim i da se ne ispuni plan godišnjeg povećanja prihoda u budžetu BiH za oko 300 miliona maraka – rekao je Grabovac.Fokus
3 komentara
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Super…
Najlakše je teret manjka u budžetu prevaliti na leđa sirotinje. Dok se na Zapadu “ubiše” da stimulišu povećanje potrošnje, ne bi li time pokrenuli posrnule ekonomije kod nas uvode akcize koje će sigurno dovesti do smanjenja potrošnje, a samim time i prihoda po osnovu PDV.
Dok u sveoptštim kampanjama za zdravije stanovništvo i zabrane pušenja, mogu razumjeti akcize ba cigarete (ili npr. alkohol i drugu luksuznu robu), nikako mi nisu jasne putarine. One će dovesti do povećanja cijene goriva, a ono je imput u mnogim proizvodima, pa će neminovno doći i do rasta cijena, tj. pada standarda građana. I to sve da bi se pravili auto-putevi iz one milijarde evra vrijedne “investicije” Strabaga. A poslije ćemo plaćati putarine da bi se vozili tim istim putevima za koje sad kroz gorivo plaćamo dodatnih 0,10 KM po litri.
Kao i uvijek, bogati će se još više bogatiti, a siromašni će postajati još siromašniji. Baš kao i u bankarskoj politici povećanja kamatne stope i na kredite i na štednju. Samo bogati mogu štediti, pa će porastom kamate postajati još bogatiji, dok će sirotinja koja mora uzimati kredite da bi preživjela još više siromašiti…
Takvu ekonomsku politiku može voditi bilo ko.
Opravdanje se ne može naći ni u uslovima iz približavanja EU, jer nas sa svih strana zasipaju blagodetima tog približavanja. Činjenica je da zbog tog približavanja, i npr. ispunjavanja uslova MMF-a, prosječni građanin RS postaje još siromašniji.
U EU državama su značajno pale kamate na kredite. I hipotekarne i potrošačke.