RIM, Italijanska aviokompanija “Alitalija” (Alitalia) je saopštila da je zatražila od suda zaštitu od bankrota kako ne bi dospela u kritičnu situaciju prije nego što uspije da postigne dogovor o svom opstanku, koji uključuje i otpuštanje između pet i sedam hiljada zaposlenih.
Time je “Alitalija”, kako ukazuju svjetski mediji, i zvanično potvrdila da je nesolventna i podnjela je zahtjev sudu da je zaštiti od potraživanja povjerilaca.
Proglašenje bankrota, naime, predstavlja prvi korak u restrukturalizaciji firme, a realizovaće se prema novom zakonu koji je specijalno za ovu namjenu prošle sedmice donjela vlada Silvija Berluskonija, navedeno je u saopštenju kompanije.
Sudska zaštita od bankrota istovremeno znači da će taj avionski prevoznik, koji je već duže vrijeme u velikim finansijskim problemima, moći i dalje da obezbjeđuje usluge prevoza kao i do sada, a istovremeno će imati vremena za realizaciju radikalnih reformi.
Sastavni dio tih reformi je i podjela kompanije na dva dijela, pri čemu će gubitaške filijale, na koje će biti prebačena sva dugovanja firme, bankrotirati, a zdraviji dio kompanije će nastaviti da posluje kao nova “Alitalija” u kojoj bi odgovarajući udio trebalo da dobije neka od velikih svjetskih aviokompanija.
Nije isključeno da će to biti “Er Frans – KLM”, koji je proljetos već gotovo kupio “Alitaliju”.
Italijanska vlada je, međutim, ponudila i njemačkoj “Lufthanzi” mogućnost da stupi u novu “Alitaliju”, za šta su, navodno, obje firme pokazale interesovanje.
Kontrolu te buduće nove kompanije će, međutim, imati konzorcijum od 16 italijanskih investitora, računajući i niskobudžetsku avionsku kompaniju “Er van” (Air One), koja će se uskoro spojiti sa “Alitalijom”.
Italijanski organi bi sada trebalo da donesu odluku o upravniku kompanije koji bi trebalo da realizuje proces ozdravljenja “Alitalije”.
Sa gubicima od dva miliona evra dnevno, “Alitalija” je do sada preživela jedino zahvaljujući državnoj pomoći u visini od 300 miliona evra.
Prema pisanju italijanskih medija nova firma bi zapošljavala čak 7.000 ljudi manje od sadašnje “Alitalije”, koja ima ukupno oko 19.000 zaposlenih, a letela bi na 50 destinacija manje nego do sada, sa flotilom koja će biti za 40 odsto manja od dosadašnje.
Generalni direktor banke “Inteza Sanpaolo” (Intesa), koja je sačinila plan za spasavanje i zaštitu “Alitalije”, Korado Pasera kaže da će za tu aviokompaniju biti presudne četiri naredne sedmice, počev od ove, u kojima će se pokazati da li je taj plan bio uspješan.
Veoma će važan biti, prema njemu, i dogovor sa sindikatima, poznatim po čestim štrajkovima, pošto se očekuju značajna otpuštanja radnika radi ozdravljenja kompanije.
Italijanska vlada u “Alitaliji” posjeduje 49,9 odsto akcija koje je već nekoliko puta pokušavala da proda, ali bezusjpešno.
“Alitalija” je u gubicima već više godina, a u njenom poslovanju se dugoročno pojavljuje neefikasnost, političko uplitanje, kao i česti štrajkovi zaposlenih, ukazuju strane novinske agencije.
U posljednje vrijeme na poslovanje tog najvećeg italijanskog avio prevoznika uticala je i veoma jaka konkurencija niskobudžetskih prevoznika, zatim nagli rast cijene pogonskih goriva i pad interesovanja putnika, koji se pribojavaju bankrota kompanije.
Prošle godine je “Alitalija” iskazala gubitak od 495 miliona evra.