SARAJEVO, U fabrici “Volkswagen” Sarajevo nisu u cjelosti ispunjene obaveze iz kupoprodajnog ugovora zaključenog 2001. godine, kada je “Prevent Sarajevo” kupio od “UNIS holdinga” 48 odsto vlasništva, pa će s kupcem najvjerovatnije biti potpisan aneks ugovora.
Ovo je kazala Tanja Kosović iz Agencije za privatizaciju FBiH, potvrđujući kako je od ukupno dogovorenog ulaganja od 18 miliona KM kupac investirao 7,9 miliona KM, dok obaveza zapošljavanja 1.400 radnika uz zadržavanje postojećih nije ispoštovana, jer je u fabrici trenutno zaposleno oko 350 radnika.
“Temelj za kupoprodajni ugovor i glavni kriterij za vrednovanje ponuda bila je realizacija projektne studije o razvoju automobilske industrije 1998. do 2002. godine. Njom je, između ostalog, predviđena proizvodnja škode za tržište bivše Jugoslavije i Turske, proizvodnja velikog broja vozila i montaža dijelova, što je podrazumijevalo upošljavanje još 1.400 radnika. Ali na tržištu su se u međuvremenu promijenile okolnosti. Planirani izvoz u Tursku je propao zbog bescarinskog sporazuma između Češke i Turske i prebacivanja proizvodnje u Češku, pa ni planovi o zapošljavanju nisu mogli biti realizovani”, kaže Kosovićeva.
Dodaje da se na sve nadovezao Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju između BiH i EU koji je naložio smanjenje, odnosno ukidanje carine na automobile iz EU.
“Prijedlog Ministarstva industrije, energije i rudarstva FBiH je da se projektna studija revidira i uklopi u sadašnje tržišne okolnosti, nakon čega bi se s kupcem napravio aneks ugovora”, kaže Kosovićeva.
Prema njenim informacijama, “Volkswagen” namjerava zadržati montažu automobila, ali upitno je da li će to biti u sadašnjem obimu i sa brojem radnika kao do sada.
Do zahtjeva za kontrolu privatizacije došlo je na zahtjev Sindikata “Volkswagena” koji je bio najavio štrajk u fabrici. Prema riječima Bajre Meleza, predsjednika Sindikata metalaca Kantona Sarajevo, štrajk je zaustavljen budući da je dio zahtjeva radnika ispoštovan, a da je onaj najvažniji – kontrola privatizacije, sada došao na red.
“‘Volkswagen’ mora jasno reći želi li ostati ovdje i razvijati se dosljedno članici velikog koncerna ili će jasno reći da nema interes u BiH”, ističe Melez.
Prema njegovim riječima, osim radnika koji su najviše na gubitku, štetu je pretrpjela i Vlada FBiH koja se odrekla carine od pet miliona KM godišnje, dajući povlastice fabrici.
“Interes Vlade i ‘Preventa’ izgleda bio je samo da se zadrži ime ‘Volkswagena’ u BiH, ali od toga s obzirom na mogućnosti nismo previše dobili”, zaključio je Melez.
Iz “Preventa” smo dobili odgovor da je “grupacija vrlo aktivna kada je u pitanju unapređenje auto-industrije u BiH”, te da to uključuje proširenje proizvodnih kapaciteta i otvaranje novih radnih mjesta u tvornicama.
“Nastavićemo raditi u tom pravcu. U stalnom smo kontaktu sa svim partnerima i odgovarajuće ćemo djelovati”, poručili su iz “Preventa”.
CKD montaža nikada nije uspostavljena
Do kraja 2002. godine fabrika u Vogošći je trebalo da zaposli 1.557 radnika i da obavlja složeniju, takozvanu CKD montažu, kakva je u Vogošći bila prije rata, a što je podrazumijevalo investiranje 20 miliona KM.
Esad Lučkin, direktor “UNIS holdinga”, kaže da je ova kompanija 2001. godine prodala svoj udio od 48 odsto, jer je ova investicija tada za nju bila veliki zalogaj.Nezavisne novine