BRISEL, Evropska komisija je dala zeleno svjetlo proizvođaču sportskih vozila “Porše” (Porsche) da preuzme fabriku automobila “Folksvagen” (Volkswagen – VW), jer smatra da to neće imati veći uticaj na privrednu konkurenciju u Evropskoj uniji.
“Porše” može da poveća svoj udio u “Folksvagenu” sa sadašnjih 31 na više od 50 odsto i tako stekne odlučujuću većinu prilikom glasanja, a to će ga koštati oko 10 milijardi evra. U “Poršeu” procjenjuju da će većinu u VW imati na jesen, prenijeli su svjetski mediji.
“Porše” je svoj udio u “Folksvagenu” počeo da gradi jos 2005. godine, kada je postao vlasnik jedne petine i time učvrstio međusobne odnose dva proizvođača automobila. Fabrike su zajedno radile na razvoju vozila, koje u slučaju “Poršea” nosi naziv “kajen” (Cayenne), a u slučaju VW – “tuareg” (Touareg).
Postepeno je “Porše” postao najveći akcionar. Drugi najveći udio ima njemačka pokrajina Donja Saksonija, koja je bi trebalo da bude svojevrsna garancija da VW neće preuzeti neka druga firma. U Njemačkoj je 48 godina bio na snazi zakon koji je to trebalo da onemogući upravo zahvaljujući udjelu Saksonije.
Međutim, Evropski sud pravde je u oktobru prošle godine donio odluku da njemački zakon koji štiti VW od preuzimanja nije u skladu sa zakonima Evropske unije, što je pokrenulo priče da će “Porše” pokušati da preuzme VW.
“Porše” će zahvaljujući cijeloj transakciji praktično preuzeti najveću evropsku fabriku automobila koja u poslednje vrijeme izuzetno dobro posluje. U drugom tromjesečju ove godine, VW je ostvario proizvodni profit od 2,12 milijardi evra, 22 odsto više nego u istom periodu lane i znatno više nego što su predviđali analitičari.