DETROIT, Prošlogodišnja prodaja automobila u SAD od 16,1 miliona vozila će, po svemu sudeći, biti najslabija od 1998, pošto ni božićni, ni prednovogodišnji popusti nisu privukli veći broj kupaca, tako da je prodaja u decembru bila manja za oko četiri odsto u odnosu na isti lanjski period.
Eksperti u oblasti automobilske industrije upozoravaju da bi u 2008. godini prodaja automobila u SAD mogla biti još gora, prenele su agencija.
Na ovako smanjeno interesovanje potrošača za kupovinu automobila uticale su izuzetno visoke cene pogonskih goriva, krah tržišta nekretnina i ukupno slabiji rast američke privrede, navode analitičari.
“S obzirom na sadašnje ekonomske probleme i nesigurnost pred predstojeće predsedničke izbore, ne pretpostavljamo da će 2008. automobilskoj industriji doneti snažan rast”, ocenio je šef za analizu automobilskog tržišta u firmi “Edmunds.com” Džes Toprak (Ješe).
Prema njegovom mišljenju, do poboljšanja situacije u ovoj grani privrede doći će tek 2009. godine.
Pad prodaje u decembru se predviđa i u automobilskoj industriji Japana, a eksperti to objašnjavaju, pre svega, krahom na tržištu nekretnina u SAD, koji je doveo do smanjenja potražnje u Kaliforniji, najznačajnijem američkom tržištu za japanske proizvođače vozila.
Toprak prognozira da je “Tojoti” (Toyota) u decembru pala prodaja za tri procenta u odnosu na isti mesec lane, dok bi kod vozila “Honde” taj pad mogao dostići jedan procenat, dok za “Nisan” (Nišan) ovaj analitičar pretpostavlja stagnirajuću prodaju.
Analitičar Piter Nesvold (Peter) iz investicione banke “Ber Sterns” (Bear Stearns) je izjavio da se za američko automobilsko tržište brine više nego pre godinu dana.
Pri tome se pozvao na pad potrošačke tražnje i pogoršanje zaposlenosti, upozoravajući da SAD takav pad prodaje automobila nisu doživele u poslednjih 15 godina.