BANJALUKA, Ministar saobraćaja i veza Republike Srpske /RS/ Nedeljko Čubrilović rekao je danas da ni RS ni FBiH nisu u stanju da u kratkom vremenskom intervalu obezbijede veliki iznos sredstva koji je neophodan za odražavanje I obnovu željezničke infrastrukture.
“Za željeznice u BiH treba po pola jednog i drugog budžeta, ali to je jednostavno nemoguće i pitanje je da li bi i to bilo dovoljno. Još smo u velikom raskoraku između potreba i mogućnosti”, rekao je Čubrilović na konferenciji za novinare u Banjaluci nakon sastanka sa članovima Poslovodnog odbora Željezničke javne korporacije BiH.
Čubrilović je naveo da su, s obzirom na loše stanje u željezničkom saobraćaju, potrebni veliki napori vlada na svim nivoima u BiH da bi se dostigao nivo okruženja, ali da je trenutno više zahtjeva Željezničke javne korporacije BiH upućeno entitetskim vladama “da bi se zadovoljilo ono zbog čega ova korporacija postoji”.
Generalni direktor Željezničke javne korporacije BiH Hamdija Šaljić rekao je da RS za željeznički saobraćaj ove godine izdvaja 27 miliona KM iz svoga budžeta, a FBiH 21 milion KM.
On je najavio projekte vrijedne 156 miliona evra za dionice od Banjaluke do Doboja i od Konjica do Čapljine koji će se odnositi na sistem telekomunikacija, na signalnu i kontaktnu mrežu i na energetska postrojenja.
Prema njegovim riječima, projektovana prosječna brzina vozova u BiH od 80 kilometara na čas ne prelazi 60 kilometara na čas upravo zbog stanja infratsrukture.
“Na dionicama gdje je završen remont, brzina u putničkom željezničkom saobraćaju je 90, a u teretnom 70 kilometara na čas”, rekao je Šaljić.
On je dodao da godišnje u RS željeznički saobraćaj koristi 1,2 miliona putnika, a u Federaciji BiH upola manje.
“Iako smo konkurentni s cijenama, drumski saobraćaj je u odnosu na željeznički u prednosti, jer je fleksibilniji, jer je stepen motorizacije u BiH povećan za tri i po puta i jer je veliko područje koje nije pokriveno željezničkom mrežom”, naglasio je Šaljić.
Zamjenik generalnog direktora za poslove saobraćaja Marinko Kontić rekao je da bi po završetku odobrenih projekata u naredne dvije do tri godine moderni vozovi trebalo da privuku putnike boljom uslugom, kada bi putovanje vozom od Banjaluke do Sarajeva trajalo tri sata.
On je rekao da je do sada remontovano 20 kilometara pruge od Banjaluke do Jošavke i da je obezbijeđen kredit za njen nastavak ka Doboju.
“Tenderi su u toku, očekujemo da radovi počnu iduće godine i da se završe do kraja građevinske sezone 2008. godine”, rekao je Kontić i dodao da su federalne željeznice zadužene za nastavak ove pruge od Doboja ka Sarajevu i, potom, prema Mostaru.
Nadležnost Željezničke javne korporacije BiH jesu kapitalni projekti iz oblasti željezničkog saobraćaja koji se finansiraju kreditima svjetskih finansijskih institucija, najvećim dijelom Evropske investicione banke /EIB/ i Evropske banke za obnovu i razvoj /EBRD/.