NJUJORK – Online prodaja na Black Fridayu u SAD-u dostigla je rekordnih 11,8 milijardi dolara, što je povećanje od 9,1% u odnosu na prošlu godinu, pokazuju podaci Adobe Analyticsa.
Stručnjaci ističu da su alati temeljeni na umjetnoj inteligenciji (AI) pomogli kupcima da lakše pronađu najbolje ponude i izbjegnu gužve u fizičkim prodavnicama, navodi Reuters.
Sezona prazničnih kupovina ove godine dolazi u vrijeme kada su potrošači oprezni zbog smanjenih budžeta, rastuće nezaposlenosti i niske potrošačke sigurnosti. Uprkos tome, online kupovina nastavila je rasti: Mastercard SpendingPulse bilježi rast e-trgovine od 10,4% na Black Friday, dok su prodaje u fizičkim trgovinama rasle samo 1,7%.
Potražnja za alatima zasnovanim na umjetnoj inteligenciji na američkim web-stranicama trgovina porasla je čak 805% u odnosu na prošlu godinu. Alati poput Walmartovog Sparkyja ili Amazonovog Rufusa omogućili su kupcima da brzo uporede cijene i pronađu najbolje popuste.
“Potrošači koriste nove alate kako bi brže došli do onoga što im treba. Kupovina poklona može biti stresna, a modeli velikih jezičkih sistema (Large Language Models- LLM) čine proces jednostavnijim i vođenim”, kaže Suzy Davidkhanian, analitičarka iz eMarketer-a.
Najprodavaniji proizvodi na Black Fridayu uključivali su LEGO setove, Pokemon karte, igraće konzole poput Nintendo Switch i PlayStation 5, te proizvode od Apple AirPods-a do KitchenAid miksera.
Globalno gledano, AI agenti utjecali su na 14,2 milijarde dolara online prodaje na Black Fridayu, od čega je 3 milijarde dolara potrošeno u SAD-u, prema podacima softverske kompanije Salesforce. U SAD-u, ukupna online potrošnja prema Salesforce-u iznosila je 18 milijardi dolara, što je porast od 3% u odnosu na prošlu godinu, a najtraženiji proizvodi bili su luksuzna odjeća i modni dodaci.
Ipak, iako je potrošnja porasla, povećanje cijena smanjilo je stvarnu potrošnju. Kupci su kupovali manje proizvoda po većoj prosječnoj cijeni, dok su popusti ostali uglavnom isti kao prošle godine.
“Kombinacija viših cijena i stagnirajućih popusta znači da stvarna vrijednost Black Friday ponuda pada”, kaže Michael Ashley Schulman, direktor investicija u Running Point.
Narudžbe su pale za 1%, dok su prosječne cijene porasle za 7%, a broj kupljenih artikala po transakciji smanjio se za 2% u odnosu na prošlu godinu, navodi Salesforce. Caila Schwartz, direktorica potrošačkih uvida u Salesforce-u, objašnjava:
Dvije stvari podižu prosječnu prodajnu cijenu u SAD-u: uticaj tarifa, posebno na diskrecione proizvode, te veća kupovna moć potrošača koji kupuju luksuzne proizvode.
Ovaj porast online potrošnje postavlja temelje za još veći Cyber Monday, koji se očekuje da će donijeti 14,2 milijarde dolara online prodaje, što je rast od 6,3% u odnosu na prošlu godinu i najveći dan online kupovine u godini. Elektronika se očekuje s najvećim popustima do 30%, uz snažne ponude odjeće i računara.
U fizičkim trgovinama, međutim, potrošači su oprezni zbog straha od prekomjernih troškova i nesigurnosti u pogledu inflacije i tržišta rada, prenosi Kliks.

