BANJALUKA – Razvoj vještačke inteligencije i njena široka upotreba unijela je revoluciju u gotovo sve oblasti našeg života, a posebno u obrazovanje, zbog čega se široko aktuelizovalo pitanje da li će predavači i nastavnici uskoro postati suvišni i zamijenjeni.
Direktorka škole njemačkog jezika “Glossa centar” u Banjaluci Adriana Kušljić Švraka smatra da takav scenario nije moguć, jer iako AI može da pomogne u učenju stranog jezika, nikada ne može da zamijeni živog čovjeka koji u učenje unosi i kritičko mišljenje i kulturološke odlike.

“Nema šanse da će vam AI pomoći u učenju ako nemate određena znanja. Vidjela sam da među nastavnicima postoji paranoja da će im AI ugroziti rad, ali to se ne može desiti dok iza njih stoji pravo znanje. Ne može se koristiti AI bez razvijenog osjećaja za kritiku i preispitivanje tačnosti informacija“, kaže ona za CAPITAL.
AI je dobar alat, ali ne i učitelj
Vještačka inteligencija, ističe Kušljić Švraka, može biti koristan dodatak, ali ne i samostalni učitelj.
AI generiše najvjerovatniji tačan odgovor, ali nema sposobnost razlikovanja informacija kao čovjek.
To je alat koji, uz stručnog pedagoga, može da obogati proces učenja i učini ga savremenijim i zanimljivijim.
“Zato svako mora da koristi svoja znanja da bi mogao efikasno da koristi tehnologiju“, objašnjava Kušljić Švraka.
U školi koju vodi, govori alati AI su odavno svakodnevne nastave. Priča da koriste ChatGPT, Claude i drugi alate, a njihove prednosti su pažljivo uklopljene u čas.
“Generišemo fotografije, tekstove, vizualizacije ili video klipove koje polaznici prevode i diskutuju. Ključno je da taj rad ne traje dugo, najviše 15 minuta od časa. Preko toga postaje dosadno. Nastavnici su obučeni da u određenim fazama časa koriste AI i to se pokazalo efikasnim. Polaznici tako brže uče i sigurniji su u govoru“, navodi ona.
Uloga nastavnika je nezamjenjiva
Podsjeća da su mentorstvo i ljudski faktor presudni za efikasno učenje stranih jezika.
“Može se učiti i samostalno, ljudi su učili jezike i bez AI-a, ali je mentorstvo ključno za efikasnost. Postoji studija australijskog pedagoga koja je dokazala da je najvažniji faktor u procesu učenja upravo kvalitetan nastavnik“, naglašava.
Prema njenim riječima, najveći nedostatak moderne tehnologije je odsustvo konteksta, emocija i kulturoloških nijansi.
“Ne možeš učiti jezik bez konteksta i interkulturalnosti. AI ne uči komunikaciji, ne prenosi emociju. Suština učenja ostaje – nastava i nastavnik“, kaže Kušljić Švraka.

