BEOGRAD, Generalni državni revizor Srbije Radoslav Sretenović očekuje da će do kraja septembra imati konkretne podatke i obavjestiti javnost o stepenu zaduženosti Srbije.
Državna revizorska institucija (DRI) Srbije započela je 23. jula reviziju javnog duga Srbije.
Sretenović je naveo da je budžet Srbije zahvaljujući radu DRI u plusu za 11,5 milijardi, pri čemu je deficit budžeta umanjen za više od pet milijardi dinara.
Merama DRI u državnu kasu se na osnovu povraćaja novca od kontrolisanih subjekata, slilo dodatnih 6,5 milijardi dinara, kazao je Sretenović.
Državni revizor je naglasio da je prije početka rada DRI zatečeno stanje bilo tako da pojedini učesnici po sedam godina nisu sprovodili postupak javnih nabavki, nisu obračunavali i plaćali porez na dodatu vrijednost (PDV) ali su nakon posjete državnih revizora to počeli da čine.
Takođe, danas veći broj javnih preduzeća i ministarstava ima uspostavljenu internu kontrolu i reviziju, poboljšana je evidencija nefinansijske i finansijske imovine, stanje u javnim nabavkama…
“Danas je uloga DRI neuoporedivo veća nego što je bila ranije. Do sada smo obavili 57 revizija i već možemo da zaključimo da se funkcioneri, nadležni za trošenje sredstava iz budžetske kase odgovornije ponašaju i da su ozbiljno shvatili naše nalaze”, kaže Sretenović.
On je precizirao da je do sada DRI dala 667 preporuka od kojih je 445 preporuka u potpunosti sprovedeno, 187 je u postupku izvršenja, dok 35 preporuka nije ispoštovano.
Revizor tvrdi da je DRI samostalna i nezavisna u svom radu i da u njenu nezavisnost ne treba sumnjati, a da će sud o tome dati stručna javnost, poreski obveznici i građani. Sretenović je dodao da DRI osim, zakonske, ima i operativnu i finansijsku nezavisnost. Prema njegovim rečima pred DRI je još puno posla za šta joj je potrebna podrška i zakonodavne i izvršne vlasti, a jedan od tih zadataka je i pronalaženje dobrih rješenja za unapređenje javnih nabavki.
On je naglasio da je i dalje veliki problem namještanje tendera prije nego što se on objavi, što je, kako je dodao, najdrastičniji primjer i mogući izvor korupcije u javnim nabavkama.
“Često se događalo da najniža ponuda na tenderu, a posebno za izvođenje radova, postane nekoliko puta veća tokom realizacije. Ugovori se mijenjaju aneksima, a većina poslova dobija se u direktnim pregovorima”, naveo je Sretenović.
Po njegovom mišljenju, namještanje tendera bi bar djelimično moglo da se izbjegne tako što bi se određene nabavke za državne organe obavljale centralizovano, (primjer nabavka tonera i papira) a ljudi koji sprovode taj postupak trebalo bi da budu dobro plaćeni kako ne bi pristali na mito i korupciju.
Prijedlog je i da se drastične povrede pravila o javnim nabavkama, čija vrijednost prelazi 10 miliona dinara, ubuduće tretiraju kao krivična djela.
“Za prekršaje bi trebalo da budu propisani veći iznosi zaprijećenih novčanih kazni, jer samo pooštravanjem kazni možemo da obezbjedimo preventivno djelovanje i smanjenje korupcije”, ocjena je Sretenovića.
On je dodao i da je jedna od manjkavosti sadašnjeg sistema ta “što se novčana kazna javlja kao jedini oblik sankcije” i da bi efikasnije bilo uvesti mjeru zabrane odgovornom licu da vrši određene poslove.
“Usko grlo” su, smatra, i javna preduzeća, koja takođe treba da poboljšaju ekonomičnost, efikasnost i efektivnost. Sretenović je pomenuo i da je prisutna praksa kod javnih preduzeća da ne popusuju sopstvenu imovinu ali i da ne poštuju propise koji uređuju javne nabavke, kao i da je još prisutna loša praksa trošenja puno novca na reprezentaciju i sponzorstva.
On je naveo kao primjer Željeznice Srbije koje su više od 46 miliona dinara potrošile na ime troškova reprezentacije. Sretenović je dodao da su sve prijave koje je DRI podnijela u posljednje dvije i po godine procesuirane, podsjećajući da je podnesen 161 zahtjev za pokretanje prekršajnog postupka, 29 prijava za privredni prestup i tri krivične prijave.
“Međutim, nisam zadovoljan dinamikom donošenja presuda. Do sada je doneseno svega sedam pravosnažnih presuda, od kojih šest osuđujućih i jedna oslobađajuća”, rekao je Sretenović.
Komentarišući aktuelnu priču o trošenja budžetskog novca u Ministarstvu odbrane Srbije, o čemu su pisali pojedini mediji, Sretenović je precizirao da je DRI provjeravala finansijske izveštaje tog Ministarstva za 2010. godinu, dok je kontrolu trošenja novca u budžetskoj 2008. godini radilo Odjeljenje interne revizije Ministarstva finansija Srbije.
Kontrolom iz 2010. DRI je, po riječima Sretenovića, utvrdila nepravilnosti, posebno kada je reijč o javnim nabavkama a izvještaj o tome može se naći na sajtu DRI.
Državni revizor je precizirao i da su već podneseni zahtjevi za pokretanje prekršajnih postupaka protiv dva odgovorna lica za tri prekršaja načinjena u tom Ministarstvu. Pojedini mediji pisali su o tome da je Ministarstvo odbrane oštetilo budžet za 270 miliona dinara u poslu sa Jugohemijom i da su to utvrdili revizorski izveštaji iz 2009. godine, dok su iz Ministarstva odbrane demantovali te navode. Tanjug