BEOGRAD, Od poskupljenja spasa nema. Trgovcima u Srbiji svakodnevno stižu novi cjenovnici, a kraj im se ni ne nazire.
Ovog mjeseca poskupjelo je mlijeko, pavlake, suvomesnate prerađevine, svježe meso, jestivo ulje, sokovi, sredstva za ličnu i higijenu kuće. Već početkom jula najavljen je rast cijena slatkiša, i to za čak 30 odsto.
Prvog radnog dana ove nedjelje, potrošače su u radnjama sačekale nove cijene bezalkoholnih pića, više od dva do 12 odsto. Sokovi su poskupjeli za četiri odsto, a jestivo ulje od pet do devet odsto. Litar zejtina sada staje od 120 do čak 145 dinara.
I kafa se “okitila” novom cijenom – pakovanje od 200 grama sada staje od 180 do čak 230 dinara. Za čašu pavlake sada valja izdvojiti najmanje 50 dinara, dok je cijena kantice od 700 grama od 160 do 200 dinara.
Svježe meso je ovog mjeseca poskupjelo od pet do čak 20 odsto. Pileći file dostigao je cijenu od 650 dinara, dok se kilogram junetine bez kostiju više ne može kupiti ispod 800 dinara. Klaničari tvrde da je do skoka cijena došlo zbog nestašice tovljenika.
– Od prvog jula poskupljuju suvomesnate preređevine iz “Imesa” za od deset do 20 odsto – kažu trgovci. – I iz “Silba” je stigla najava o poskupljenju njihovih proizvoda od 1,5 do šest odsto. To su namazi, kafa, alkoholna pića. Slatkiši ove firme biće skuplji za 12 odsto. Za prerađevine iz “Vindije” od jula biće potrebno pet odsto više.
Kroasani “čipita” iz “Marba” poskupjeće u julu za četiri odsto. U “Vinojugu” su odlučili da njihovi slatkiši narednog mjeseca moraju da dobiju novu cijenu – višu za 14 odsto. Ubjedljivo najveće poskupljenje konditorskih proizvoda početkom jula zatražila je firma “Dajrekt brends”. Njihovi slatkiši “ulker”, koje uvoze iz Turske – biće za trećinu skuplji.
Srpska privreda se i dalje vrti oko evra, baš kao nekada oko njemačke marke. U evro se preračunavaju prosječne plate, kirije se direktno obračunavaju u evrima, a trgovci u cijene “uzidaju” svaki porast deviznog kursa. S obzirom na to da je dinar od početka godine oslabio 9,3 odsto, jasno je zašto se cjenovnici u radnjama mijenjaju naviše.
Do prije nekoliko godina računalo se da svaki pad dinara za jedan odsto dovodi do porasta cijena za 0,3 odsto. Međutim, novije analize pokazuju da je ovaj uticaj prelivanja kursa na cijene veći i da se kreće od 0,8 do 0,9 odsto, na duži rok. Još ako je tražnja veća, efekat je i brži i jači.
Slabljenje dinara kod nas je i dalje glavni faktor porasta cijena. I to upravo zato što ovdje glavno mjerilo vrijednosti nije dinar, nego evro. Nažalost, i dalje važi pravilo da se cijene slabo prilagođavaju nadole. Kada dinar jača, kao što je slučaj prethodnih dana, proizvodi ipak ne pojeftinjuju.
Bumerang
Rast cijena voćnih sokova nepovoljno će se vratiti proizvođačima. Ponuda je stabilna, ali je potražnja za ovim napicima pala zbog slabije kupovne moći građana – smatra Vojislav Stanković, ekspert Privredne komore Srbije. Novosti