BRISEL, U zemljama evrozone prodaja na malo u martu je uvećana za 0,3 odsto u odnosu na februar, pokazali su rezultati istraživanja tržišta koje je danas objavila Evropska statistička agencija – Evrostat.
Nešto veći rast prodaje zabilježen je na teritoriji cijele EU, gdje je iznosio 0,7 odsto.
Na godišnjem nivou rast maloprodaje u 27 zemalja Evrope veći je za jedan odsto, dok je među članicama 17 zemalja koje koriste evro iznosio 0,2 odsto manje nego u istom periodu prošle godine.
Taj donekle iznenađujući oporavak tržišta briselski eksperti pripisuju povećanju potrošnje u dvije najveće zemlje EU i evrozone, Njemačkoj i Francuskoj, čiji građani su povećali potrošnju između 0,8 i 0,9 odsto.
Najveći rast prometa na mjesečnom nivou od 3,9 odsto evidentiran je u Bugarskoj, Poljskoj 2,6 odsto, Austriji i Velikoj Britaniji 1,9 odsto, dok su Portugalci, Estonci i Slovenci, između 2,2 i 1,4 odsto manje nego u prethodnom periodu. Potrošnja je ostala na istom nivou u Irskoj i Švedskoj.
Podaci pokazuju da se na godišnjem nivou najviše trošilo u Letoniji, čak 10 odsto više, Estoniji 9,3 odsto i Luksemburgu 7,2 odsto. U odnosu na prošlu godinu, najveći pad prometa imali su Portugal 5 odsto, Španija 3,9 odsto i Malta 2,7 odsto.
Rast prometa na malo u martu se smatra pozitivnim nagovještajem ukupnog rasta u EU, iako je teško prognozirati hoće li se i koliko dugo ovaj trend nastaviti.
Potrošači u 17 zemalja evrozone suočeni su sa stalnim rastom nezaposlenosti, koji je u martu dosegao najviši nivo. Kombinovano sa sporim rastom plata, višim cijenama energenata i nesigurnošću prouzrokovanom fiskalnom krizom, očekuje se pad povjerenja potrošača, što obično dovodi do daljeg smanjenja potrošnje.