BEOGRAD, Statistički gledano, prodavci novih automobila u Srbiji zadovoljno trljaju ruke jer su prošlog mjeseca prodali 50,5 odsto više vozila nego u februaru.
Ali sa druge strane, razloga za zadovoljstvo baš i nema kada se pogledaju konkretne cifre.
Tačno je da je ovogodišnji mart bolji od februara, jer je nove automobile pazarilo 2.510 kupaca, što je bolje od februarskih 1.670. Ali realna slika se dobija tek u poređenju sa martom prošle godine kada je prodat 4.991 četvorotočkaš. Pritom, 2011. godina se nikako ne može nazvati uspješnom.
– Rezultati su još porazniji kada se uporede sa pretkriznom, 2008. godinom. Tada je u trećem mjesecu prodato 6.301 vozilo – kaže za “Novosti” Miloš Petrović, predsjednik Srpske asocijacije uvoznika automobila i dijelova.
On ocjenjuje i da je povećanju prodaje u martu doprinijela i odluka uvoznika da otkaže aprilski “BG kar šou”, pa su kupci iskoristili takozvane predsajamske popuste.
Petrović podsjeća i na to da je u prva tri mjeseca ove godine prodato 5.750 vozila, što je u odnosu na isti period prošle godine, kada je prodato 7.200 vozila, pad od oko 20 odsto. Poređenje sa 2008. godinom je svakako bolno podsjećanje za sve uvoznike, jer su tada isporučili 14.573 automobila od januara do marta.
– Nije za utjehu našim prodavcima, ali je prodaja novih vozila svuda u Evropi, sem Njemačke i Rusije, u padu. “Fijat” je čak doživjeo da u Italiji, dakle na tržištu gdje je najjači, zabilježi pad prodaje od oko 36 odsto – kaže Petrović, koji navodi i da je posebno zabrinjavajući podatak da je u Srbiji u martu prodato samo 181 komercijalno vozilo.
– To dovoljno govori o tome u kakvom nam je stanju privreda – objašnjava prvi čovjek Srpske asocijacije uvoznika automobila i dijelova.
Pojedinačno gledano, po brendovima, najviše automobila je prodao “Fijat” – 325. Od toga je 246 “punta” iz Kragujevca, a ostalo je uvozni program torinskog giganta.
Na drugom mjestu je “Škoda” sa 279 prodatih vozila. Slijede “Folksvagen” sa 236, “Hjundai” sa 221, “Dačija” sa 187, “Reno” sa 151, “Ford” sa 140, “Opel” sa 145 vozila.
– Dobar rezultat je zabilježio “Suzuki”, koji je čak tri puta uvećao svoju prodaju. Sa februarskih 17 na martovskih 56 vozila – kaže Petrović, koji potvrđuje i da luksuzni brendovi kao što su “Audi”, “Mercedes” i BMV i dalje ne znaju za krizu i prodaju “standardnih” pedesetak vozila mjesečno.
Po Petroviću, ali i većini uvoznika sa kojima su “Novosti” razgovarale na ovu temu, teško da će se situacije uskoro promijeniti. Osnovni razlog su niske zarade, ali i velika kreditna zaduženost građana.
Katastrofa po MUP-u
Predsjednik Srpske asocijacije uvoznika automobila i dijelova ukazuje i na jednu zanimljivu činjenicu koja dodatno pogoršava ionako “crnu sliku”. – Mi smo, na osnovu izvještaja uvoznika o broju prodatih vozila u 2011. baratali sa padom prodaje, u odnosu na 2010. godinu, od 23,4 odsto – kaže Petrović. – Međutim, prema podacima MUP Srbije o broju novoregistrovanih vozila, taj pad je zapravo katastrofalan. Lani je u odnosu na 2010. registrovano 32,7 odsto manje putničkih i čak 40,5 odsto teretnih vozila. Do razlike u podacima je došlo zato što pojedini uvoznici, koji su zastupnici i za zemlje regiona, prijavljuju svoju ukupnu prodaju, a ne onu koja se odnosi samo na Srbiju. Novosti