Close Menu
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    • ANALIZE
    • EKSKLUZIVNO
    • INTERVJU
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    • ENERGETIKA
    • FINANSIJE
    • TRŽIŠTE KAPITALA
    • TRGOVINA
    • TURIZAM
  • TECH
  • SVIJET
    • ZANIMLJIVOSTI
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
Donacije
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
    1. ANALIZE
    2. EKSKLUZIVNO
    3. INTERVJU
    4. Vidi sve

    Hoće li BiH kupovati ruski gas iz treće ruke

    22. Oktobra 2025. — 14:57

    Novi porez u RS: Udar na sivu ekonomiju ili na investitore?

    15. Septembra 2025. — 15:41

    Reciklaža baterija kao biznis budućnosti

    10. Augusta 2025. — 15:00

    Simbioza na djelu: Stanivuković i SNSD poklonili milionski vrijedno gradsko zemljište

    7. Augusta 2024. — 13:00

    Ekskluzivno: Gordan Pavlović kupio Fabriku duvana Banjaluka

    26. Novembra 2025. — 16:54

    Ekskluzivno: Vlada Srpske nudi Serdarovu 242 miliona KM

    22. Augusta 2025. — 16:22

    Ekskluzivno: CAPITAL otkriva imena uhapšenih carinika

    16. Decembra 2024. — 10:47

    Saznajemo: Uskoro optužnica protiv Đoke Ekvatora

    28. Juna 2024. — 13:46

    Kazne za zloupotrebu ličnih podataka u BiH do 40 miliona KM (VIDEO)

    3. Novembra 2025. — 13:29

    Srpska vraća Rufiju 41 milion KM za zemljište na Jahorini

    30. Oktobra 2025. — 18:20

    Tanić za CAPITAL: Na domaćem tržištu više ne možemo kupiti ni cijevi za grijanje

    21. Marta 2025. — 20:10

    Kako je Širbegović od posuđenih 1.500 KM došao do milionskog profita

    14. Marta 2025. — 19:55

    Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

    5. Decembra 2025. — 16:55

    Nastavlja se rat banaka i UIO

    5. Decembra 2025. — 15:43

    Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

    5. Decembra 2025. — 14:20

    Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

    5. Decembra 2025. — 13:31
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
    1. ENERGETIKA
    2. FINANSIJE
    3. TRŽIŠTE KAPITALA
    4. TRGOVINA
    5. TURIZAM
    6. Vidi sve

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47

    Đokić: Izvjesno poskupljenje struje u Srpskoj

    3. Decembra 2025. — 15:57

    Gorivo u Srbiji najskuplje u regionu

    2. Decembra 2025. — 08:17

    Na Banjalučkoj berzi prebijeno više od 200 miliona KM

    4. Decembra 2025. — 09:26

    PURS: Za 11 mjeseci prikupljeno 324 miliona KM više nego prošle godine

    3. Decembra 2025. — 14:36

    Diversifikacija ključni princip za upravljanje rizicima

    3. Decembra 2025. — 13:00

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Akcije “Potkozarja” prodate za 4,2 miliona KM

    3. Decembra 2025. — 12:34

    Na dobošu akcije u 53 preduzeća iz Srpske

    30. Novembra 2025. — 08:02

    Uzrok rebalansa budžeta promjene u prihodima i prioriretima u rashodima

    25. Novembra 2025. — 15:03

    Promet na Banjalučkoj berzi 52.749 KM

    4. Novembra 2025. — 15:32

    Više od trećine uvoza BiH dolazi iz zemalja bivše Jugoslavije

    5. Decembra 2025. — 11:35

    Evropa ubrzano prelazi na mobilna plaćanja

    5. Decembra 2025. — 11:11

    Kupci u FBiH za crni petak potrošili 263 miliona KM

    2. Decembra 2025. — 12:10

    Lažni “crni petak”: Čak 96 posto prodavnica u FBiH napravilo prekršaj

    1. Decembra 2025. — 14:16

    Ski sezona na Jahorini počinje danas uz besplatno skijanje

    2. Decembra 2025. — 09:45

    Italija očekuje 14,4 miliona stranih turista tokom zime

    26. Novembra 2025. — 15:00

    Cijene kvadrata u Budvi i do sedam hiljada evra

    13. Novembra 2025. — 09:01

    Za devet mjeseci BiH posjetilo 1,53 miliona turista

    8. Novembra 2025. — 08:03

    “Gas-Petrol” preuzeo većinski udio u “Potkozarju”

    5. Decembra 2025. — 12:28

    Nova odluka OFAC-a: Lukoilu produžena licenca

    5. Decembra 2025. — 09:02

    Arsenić upozorava: Podrška mljekarima ključna za opstanak

    5. Decembra 2025. — 08:16

    Bajatović: Stečaj NIS-a loša opcija

    4. Decembra 2025. — 11:47
  • TECH
  • SVIJET
    1. ZANIMLJIVOSTI
    2. Vidi sve

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Kako je pijani rakun postao kralj marketinga

    5. Decembra 2025. — 10:19

    Prve mobilne brodske apoteke u Hrvatskoj počele s radom

    4. Decembra 2025. — 13:44

    Novogodišnji honorari muzičkih zvijezda i do 150.000 evra

    30. Novembra 2025. — 15:34

    Kraj streaming ratova: Netflix preuzima Warner Bros. Discovery i HBO Max

    5. Decembra 2025. — 14:48

    Evropsko tužilaštvo podiglo optužnice protiv 29 osoba iz Hrvatske

    5. Decembra 2025. — 09:53

    Banke povećavaju kupovinu zlata

    4. Decembra 2025. — 08:17

    EU odlučila: Do 2027. prekid uvoza ruskog gasa

    3. Decembra 2025. — 10:15
  • MULTIMEDIJA
    •   Video
    • Foto Galerija
    • Infografika
  • PROMO
Capital.ba – Informacija je capitalCapital.ba – Informacija je capital
  • POČETNA
  • SVE VIJESTI
  • CAPITAL TEME
  • NOVOSTI
  • PRIVREDA
  • ENERGETIKA
  • TURIZAM
  • TRGOVINA
  • TRŽIŠTE KAPITALA
  • TECH
  • ZANIMLJIVOSTI
  • SVIJET
  • FINANSIJE
  •   VIDEO
  • PROMO
Home » Penzionisani njemački čudotvorci

Penzionisani njemački čudotvorci

adminadmin13. Februara 2012. — 07:25Nema komentara5 minuta čitanja

SENT INGBERT, Njemački muzej mikroautomobila “Kleinwagen Museum” jedno je od mjesta u kojima zaljubljenici u “metalne kočije” mogu vidjeti vozila koja se ne sreću svaki dan na ulicama.

 

Muzej nudi odličan uvid u mikroautomobile koji mnogima više liče na  igračke za djecu nego na prave četvorotočkaše, što ipak nije slučaj sa Štefanom Voitom.
Ovaj penzionisani inženjer oduvijek je gajio ljubav prema malim automobilima da bi im na kraju posvetio prostor koji i zaslužuju.
“Postoji određena prednost kada postavljate muzej za mikroautomobile – oni zauzimaju mnogo manje prostora od velikih automobila”, objašnjava Voit stojeći u radionici ispunjenoj malim starinskim automobilima, uredno poredanim na policama.
Složeni kao igračke, ovi izuzetni automobili čekaju na restauraciju ili poliranje prije nego što budu izloženi u glavnoj hali muzeja smještenog u njemačkom gradu Sent Ingbert.
Voit, koji je oduvijek cijenio skromnost, opisuje svoj prvi odmor na koji je krenuo ovim automobilom.
“Otišli smo u Švarcvald sa opremom za kampovanje i namirnicama za boravak od sedam dana. Naravno, putovali smo malim vozilom NSU princ”, priča on.
Umjesto luksuznih limuzina, njegovo srce osvojili su mikroautomobili,  poput pomenutog vozila princ, koje se proizvodilo u nekadašnjoj Zapadnoj Njemačkoj.
Voit je uspio sakupiti flotu od preko 50 ovakvih automobila u posljednjih 20 godina. Sve je počelo kada je kupio meseršmit KR200.
Ovaj maleni automobil proizvodila je njemačka fabrika “Messerschmitt” pod budnim okom poznatog inženjera vazduhoplovstva profesora Frica Fenda. Kompanija je poznata po istoimenim avionima, koji su korišteni u Drugom svjetskom ratu, da bi im kasnije bilo zabranjeno da ih proizvode.
Zato su započeli proizvodnju interesantnih skutera s kabinom, kojih je napravljeno samo 300 modela.
Vozilo je imalo krov koji se diže, jarko crvenu boju, dijelove presvučene zmijskom kožom i retrovizorima. Mana automobila bile su fleksibilne bočne navlake koje su bile čudne i nisu dobro funkcionisale.
Meseršmit je danas dosta tražen oldtajmer, čija cijena iznosi oko 30.000 evra.
Nakon kupovine ovog automobila nije se mogao zaustaviti i krenuo je u potragu za ostalim mini-vozilima.
“Počeo sam sve više i više čitati o njima i susretati se sa različitim ljudima i tako se preda mnom otvorila prilika za formiranje muzeja. Jedna od prednosti malih automobila je ta što su oni relativno jeftini. Za novac koji dajem za mali automobil ljubitelji poršea ili mercedesa ne mogu dobiti ni branike”, objašnjava on.
Voit je u početku bio zainteresovan samo za njemačke modele, ali je vremenom proširio svoje vidike.
“Svako ko je ikada imao reno 4 kao svoje prvo vozilo, ne može ignorisati francuske modele”, navodi Voit.
Reno 4 našao je svoje mjesto u jednom ćošku muzeja iako po dimenzijama ne spada u mikroautomobile.
Mali bond je kupio u Velikoj Britaniji, nekoliko fijata nabavio je u Italiji, DAF je našao u Holandiji a majster u Austriji.
Nedavno je kupio alvin u SAD, koji ima električni pogon. Većina ovih brendova se više ne proizvodi i zaboravili su ih svi, osim nekolicine požrtvovanih fanova kao što je Voit.
Oni vole vozila kao što je spac, jedinstveno vozilo sa šasijom od plastike šačinjenom od samo dva dijela.
Takođe, prva šasija od aluminijuma korištena je na miniroadsteru iz fabrike u Klajnšnitgeru.
Tu je i prvi automobil na svijetu s motorom smještenim u sredini vozila, napravljenim početkom pedesetih godina 20. vijeka.
Interesantno je vidjeti i vozilo zundap janus koji izgleda identično naprijed i odzada i čiji je motor od 14 konjskih snaga smješten u sredini vozila, odnosno između naslona za ruke prednjih i zadnjih sjedišta.
U muzeju se može vidjeti BMW iseta, jajolikog oblika, koji se smatra jednim od najboljih mikroautomobila. Njegov dizajn je začet u italijanskoj fabrici skutera i frižidera “Iso” i kada se pojavio u Torinu krajem 1953. godine, izazvao je pravu bujicu oduševljenja.
Nakon debija kompanija je prodala niz licenci širom svijeta, uključujući i njemački BMW.
Mali BMW kupe neobičnog oblika pojavio se 1955. godine u Njemačkoj i postao san gotovo svakog njemačkog radnika. Mikroautomobili su bili važan dio njemačkog ekonomskog čuda.
“Sasvim nova industrija je formirana u periodu nakon Drugog svjetskog rata”, objašnjava Voit.
Mikroautomobili proizvedeni između pedesetih i šezdesetih godina prošlog vijeka bili su izuzetna tehnička rješenja koja su pravili pojedinci koji su strasno pratili svoje snove.
Ovi ljudi i njihovi modeli su bili pokretači njemačkog ekonomskog čuda.
“Vođeni željom da dođu na posao u savršeno bijelim košuljama i čistim hlačama, ljudi su malim automobilima potisnuli motocikle i podstakli razvoj automobilske industrije”, objašnjava Voit.
Ali, kada je počela prodaja većih automobila, industrija mikroautomobila je zamrla.
U muzeju se vidi prava galerija automobila koji se više ne proizvode. Gogo, mejra, klajnšnitger, gutbord, maiko, lojd ili fuldamobile više ne postoje. Ipak, ideja o mikroautomobilima ovih dana doživljava renesansu.
Na međunarodnom sajmu automobilizma u Frankfurtu prošlog septembra prikazana su vozila koja nastavljaju tradiciju – folksvagen nils, opel RAK i audi urban koncept. Za sada u pitanju su prototipovi, ali po svemu sudeći, mikroautomobili neće zauvijek otići u istoriju. Nezavisne novine

kleinwegen museum muzej mini automobila poliranje restauracija
Podijeli: Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Copy Link Email
Prethodni članakPrognoze ekonomista : Evro ide do 120 dinara!
Sljedeći članak Apple, Google i Facebook prirodni monopolisti

Povezani članci

Capital teme 05 minuta čitanja

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

Stav 04 minute čitanja

Plan rasta – plan koji pokreće Bosnu i Hercegovinu

Ostavi komentar Otkaži

NE PROPUSTITE
Capital teme

Stručnjaci i lokalne vlasti protiv hitnih izmjena Zakona o uređenju prostora

5. Decembra 2025. — 16:5505 minuta čitanja

Predložene izmjene Zakona o uređenju prostora i građenju drastično i bez opravdanog razloga centralizuju ključne nadležnosti

Nastavlja se rat banaka i UIO

5. Decembra 2025. — 15:43

Trivić: Cijena struje za privredu raste za 20 posto

5. Decembra 2025. — 14:20

Crveni mulj iz „Alumine“ guta zvornička sela (FOTO/VIDEO)

5. Decembra 2025. — 13:31

Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH, Journalism Trust Inicijative i Reporters Shields Network.

Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn YouTube Viber
  • Uređivačka politika
  • O nama
  • Impressum
  • Kontakt
  • Marketing
  • Piši za Capital
  • ENERGETIKA RS
  • SLOBODNO
Copyright © 2025 Capital.ba - ISSN 2744-225X. Sva prava rezervisana.
Portal CAPITAL.ba je punopravni član Savjeta za štampu i online medije u BiH.

Unesite iznad pojam sa pretragu i pritisnite Enter za pretragu. Pritisnite Esc ili X da otkažete.