BEOGRAD, Izgradnja novog i rekonstrukcija postojećeg mosta na Dunavu kod Beške koštaće Srbiju ukupno 80 miliona evra, nezvanično saznaju „Novosti“.
U odnosu na ugovor, sklopljen 2006. godine, za ovaj kapitalni projekat na autoputu Novi Sad – Beograd, cijena je gotovo duplirana.
U JP „Putevi Srbije“ još ne žele da otkrivaju konačnu cifru, pravdajući se obećanjem da će javnosti taj podatak biti saopšten do kraja godine, ali i da komisija još radi na utvrđivanju obaveza investitora prema izvođaču radova.
Da će iznos premašiti ugovorenu cijenu bilo je jasno još na startu, kada je izvođač uveden u posao. Ispostavilo se da su u odnosu na ugovorene radove neophodna dodatna istraživanja, sanacija klizišta, što je znatno usporilo izradu glavnog i izvođačkog projekta i za čak dvije godine odložilo početak gradnje. Inače, ovaj posao dodjeljen je austrijskoj „Alpini“ i njemačkom DSD, nakon što je kreditor diskvalifikovao prvoplasiranog ponuđača – domaćeg konzorcijuma predvođenog „Mostogradnjom“. Onda je „Mostogradnja“ bila, ipak, dovoljno dobra da kao podizvođač i te kako učestvuje u izgradnji novog i sanaciji postojećeg mosta.
U posljednja dva mjeseca i ministar infrastrukture Milutin Mrkonjić najavljivao je da će Beška više koštati nego što je to ugovorom regulisano. On, međutim, propust vidi u tome što je izvođaču radova te 2006. godine država povjerila i projektovanje i izvođenje.
– Čitav most licitiran je na bazi idejnog projekta, što nije dovoljno da se precizira ukupna vrijednost radova – nedavno je u intervjuu za „Novosti“ naglasio Mrkonjić.
Prema mišljenju stručnjaka, vrijednost radova od idejnog do glavnog projekta može da se poveća za deset odsto. Kada se uradi i izvođački projekat, dozvoljeno odstupanje za nepredviđene radove je još oko tri odsto. U svakom slučaju, svi dodatni radovi, koje su izvođaču odobrili nadzor i investitor moraju i da se plate, inače prijeti arbitraža.
Most je pušten u saobraćaj 3. oktobra ove godine. Na „Putevima Srbije“ je da do 31. decembra saopšte javnosti konačnu cifru i detaljno obrazlože koji su sve to radovi duplirali cijenu, čijom su krivicom probijani rokovi i zašto se eventualno nisu naplaćivali penali ako je bilo osnova.
Blizanac
Novi most kod Beške zamišljen je kao blizanac postojećem. Ukupna dužina mosta je 2.205 metara što uključuje 42 polja konstrukcije odnosno 43 stuba. Širina mosta je 14,4 metra. U konstrukciju je ugrađeno 62.150 kubika betona, 6.324 tona armature, a u temelje konstrukcije 26.800 kubika betona i izvedeno 13.685 metara šipova. Srbija je dobila, i to je nesporno, grandiozan objekat na autoputu. U toku su i radovi na rekonstrukciji postojećeg mosta. Novosti