SARAJEVO, Fond Centralnoevropske inicijative /CEI/ pri Evropskoj banci za obnovu i razvoj /EBRD/ do sada je, kroz tehničku pomoć i prenos znanja, investirao više od dva miliona evra u BiH, te doprinio aktiviranju više od 1,4 milijarde evra međunarodnih investicija, saopšteno je na današnjoj prezentaciji “Saradnja EBRD-a i CEI: Izvještaj o aktivnostima”.
Direktor programa kancelarije CEI fonda pri EBRD-u Gvido Paolući rekao je da nije riječ samo u finansiranju i pružanju tehničke pomoći, nego i o održavanju dijaloga i svemu ostalom što pomaže realizaciju projekata.
Govoreći o aktivnostima Fonda u proteklih 20 godina, on je naveo da je od 1993. godine, kada je Fond počeo sa radom, to bilo vezano za energetiku i Aerodrom u Sarajevu.
“Vremenom smo se preorijentisali i sada više pomažemo razvoju malih i srednjih preduzeća. Radimo i na projektima štednje energije. Učestvujemo i u projektu izgradnje Koridora `Pet ce` i obnovi puteva u BiH”, istakao je Paolući.
Direktor Javnog preduzeća “Autoputevi Republike Srpske /RS/” Dušan Topić rekao je da je izuzetno zadovoljan dosadašnjom saradnjom sa EBRD-om i CEI, te izrazio nadu će ona biti nastavljena.
“Preduzeće `Autoputevi RS` iskoristilo je sredstva od CEI fonda za konsultantske usluge za studiju opravdanosti i studiju uticaja na životnu sredinu u pripremnoj fazi za izgradnju Mahovljanske petlje, koja spaja dva autoputa u Banjalučkoj regiji – autoput Banjaluka – Gradiška i budućeg puta Banjaluka – Doboj. To su bila nepovratna sredstva od oko 170.000 evra”, naveo je Topić.
On je podsjetio da je projekat izgradnje Mahovljanske petlje 2009. godine kandidovan za kreditna sredstva kod EBRD-a za šta je odobreno 21 milion evra i pet miliona evra nepovratnih sredstava od Evropske komisije.
“Projekat je odobren upravo na osnovu konsultantskih aktivnosti”, naglasio je Topić.
On je naveo da se izgradnja Mahovljanske petlje odvija prema planiranoj dinamici, da su radovi u središnjoj fazi, te da je planirano da bude završena do ljeta naredne godine.
Topić je dodao da RS, odnosno “Autoputevi RS”, imaju još po jedan kredit od EBRD-a i Evropske investicione banke /EIB/ kojima se paralelno finansira izgradnja autoputa Banjaluka – Gradiška.
“Taj projekat je započet još 2007. godine i ove godine bi radovi trebalo da budu konačno i završeni”, dodao je Topić.
On je napomenuo da Hrvatska nije na vrijeme “ispratila” Srpsku sa pripremama za izgradnju mosta preko rijeke Save, tako da će i par godina nakon izgradnje autoputa Banjaluka – Gradiška situacija biti takva da će se morati koristiti stari granični prelaz dok zajednički ne bude izgrađen most preko Save.
“Nama je interesantna i dionica produžetka autoputa od Gradiške preko Banjaluke za jug prema Splitu. To je još kompleksniji projekat, jer o njemu trebaju da se dogovore tri subjekta – RS, Federacija BiH i Hrvatska”, rekao je Topić i dodao da su u toku kontakti sa EBRD-om za finansiranje dijela autoputa Banjaluka – Doboj, te da se očekuje da do kraja bude potpisan ugovor.