NJUJORK, Amerikanci su u trgovačkim lancima na Dan zahvalnosti i ‘crni petak’ potrošili 12,29 milijardi dolara, što je 0,5 odsto manje u odnosu na 12,35 milijardi u ista dva dana prošle godine, pokazuju podaci ShopperTracka, dok je online prodaja dostigla nove rekordne nivoe.
Uprkos padu prodaje u trgovačkim lancima, ta analitička kompanija ostaje pri svojim procjenama da će prodaja u SAD-u u novembru i decembru biti 3,8 odsto veća nego u istom lanjskom periodu.
Podaci ShopperTracka pokazuju i to da je konkurencija među trgovačkim lancima sve veća, pa su tako ove godine na Dan zahvalnosti i ‘crni petak’ popusti iznosili između 40 i 70 odsto, dok su proteklih godina bili između 30 i 50 odsto.
Bill Martin, osnivač ShopperTracka ukazuje na pad značaja ‘crnog petka’, koji je donedavno označavao početak praznične sezone potrošnje, s obzirom da sve više trgovačkih lanaca posljednjih godina otvara svoja vrata kupcima naveče na Dan zahvalnosti.
Zbog toga Martin vjeruje da ‘crni petak’ više neće biti najbolji dan u godini za trgovačke lance, kao što je bio dugi niz godina, te da će veća prodaja biti zabilježena na tzv. ‘super subotu’, zadnju subotu prije Božića, kada mnogi Amerikanci u zadnji čas kupuju praznične poklone.
Rekordna online prodaja
I dok je prodaja u trgovačkim lancima pala, za Dan zahvalnosti i ‘crni petak’ online prodaja dostigla je rekordne nivoe.
Prema podacima Adobe Systemsa, na Dan zahvalnosti online prodaja porasla je u odnosu na isti dan prošle godine za 25 odsto, na 1,33 milijarde dolara, a na ‘crni petak’ za 24 odsto, na 2,4 milijarde.
Pritom je online trgovac eBay na ‘crni petak’ zabilježio rast prodaje za 27, a Amazon.com za 24 odsto. Od 1. do 28. novembra online prodaja dostigla je ukupno 32 milijarde dolara, što je 14 odsto više nego u istom lanjskom periodu, navodi Adobe. Indikator.ba