BERN, Švajcarska industrija satova, poslije dvocifrenog rasta izvoza od 2010-2012, zabilježila je rast od svega dva odsto u prošloj godini, a analitičari skroman rezultat očekuju i u tekućoj godini, prije svega zbog slabe prodaje u Hogkongu.
Snažan rast prethodnih godina sektor satova ostvario je zahvaljujući rekordnoj tražnji u Aziji, ali je u prvih osam mjeseci ove godine prodaja na hongkonkškom tržištu porasla svega dva odsto u odnosu na isti period prošle godine, piše švajcarski list 24 sata.
Vlasnik kompanije Svoč (Swatch), Nik Hajek, u intervuju za ovaj list potvrdio je da za 2014. očekuje rast švajcarskog izvoza satova od jedan do pet odsto, dodajući da je stopa rasta od 5,0 do 10 odsto, kako je najavio početkom godine, ipak nedostižna.
Kako se navodi, turizam je i dalje glavni motor rasta za industriju satova. Posebno u Evropi prodaja satova i nakita turistima igra veoma važnu ulogu, te se procjenjuje da u kupovini luksuznih proizvoda na Starom kontinentu strani turisti učestvuju sa oko 50 odsto.
Analitičari u tom kontekstu ističu i snažan razvoj kineskog turizma. Kina je, naime, nametnula visoke carine luksuznim proizvodima, tako da su oni 30 do 40 odsto skuplji nego u zemljama koje posjećuju njihovi turisti.
U 2013. iz Kine je iz turističkih razloga širom svijeta putovalo 97,2 miliona ljudi, dok će njihov broj ove godine biti oko 116 miliona (+19 odsto). Za Kineze prva destinacija ostaje Hongkong, a slijede administrativni region Makao, Južna Koreja i Tajland.
Izvan Azije, Kineze najviše privlači Francuska, a zatim SAD. Švajcarska takođe profitira od velikog rasta broja gostiju porijeklom iz Kine, upravo zbog šoping turizma.
Prema ocjeni analitičara, ponovno ubrzanje rasta izvoza satova iz Švajcarske može se očekivati tek u 2015, kada bi stopa rasta mogla biti oko sedam odsto, uglavnom podržana povećanjem prodaje u Kini i Evorpi. Snažniji rast predviđa se za sektor luksuznih satova i nakita nego za proizvode sa srednjim i nižim cijenama. Tanjug