BANJALUKA, Proizvođači sve češće smanjuju količinu proizvoda u pakovanju, ne mijenjajući pri tome ambalažu, ali ni cijenu, zbog čega su udruženja potrošača u Srpskoj zatrpana žalbama “prevarenih” kupaca.
Sekretar Pokreta potrošača RS Dragovan Petrović kaže da se potrošači svakodnevno žale na gramažu pakovanja proizvoda, jer je ona iz dana u dan sve “tanja”.
– Trgovci i proizvođači se služe raznoraznim trikovima. Potrošači u prvi mah i ne primijete da se gramaža određenog proizvoda smanjila, ali kada shvate šta su kupili osjećaju se prevareno i oštećeno, zbog čega i dolaze kod nas da se žale – kazao je Petrović.
On je istakao da je pavlaka nekada težila 200 grama, a sada 185 grama.
Primjetan je i “pad” gramaže kod čokolade, koja sada kod nekih proizvođača teži od 75 do 90 grama, a nekada se kupovalo pakovanje od 100 grama. Cijene su ostale iste ili čak povećane za pojedine vrste grickalica, čija se gramaža stanjila.
Petrović je naglasio da bi sa smanjenjem gramaže trebalo da padne i cijena proizvoda.
Sekretar Udruženja potrošača “Zvono” u Bijeljini Branko Kačarević rekao je da se potrošači u Bijeljini sve više žale na gramažu hljeba, jer ona opada iz mjeseca u mjesec dok sa druge strane cijena miruje.
– Hljeb od kilogram i 800 grama košta isto. Neopravdan je ovakav potez proizvođača, jer je teška situacija i ljudi jedva sastavljaju kraj s krajem – rekao je Kačarević.
Predsjednik Udruženja trgovaca RS Bogdan Marjanović potvrdio je da je proizvodi sve češće pakuju sa manjom gramažom.
– Uprkos tanjoj gramaži svi ti proizvodi su originali. Na njima je navedena kako deklaracija, tako i gramaža. Sada se umjesto jednog kilograma, makarone prodaju i po 800 grama, dok postoji novo pakovanje kafe od 320 grama, pored pakovanja od pola kilograma – rekao je Marjanović i potvrdio da se cijena ne smanjuje srazmjerno sa gramažom.
Marjanović je naglasio da se pakovanje manje gramaže radi iz dva razloga, zbog bolje zarade, a drugi razlog je marketinški trik.
Smanjen prečnik pice
Račun u picerijama u Francuskoj smanjen je za godinu u prosjeku za tri odsto, a pica je izgubila skoro jedan centimetar u prečniku. Zbog krize mnoge picerije izabrale su da smanje dimenziju pice. U istraživanju koje je prošlog mjeseca obavila marketinška kuća CD, navodi se da je prečnik pice za godinu sa 32 centimetra smanjen na 31,3. Na prvi pogled to ne izgleda mnogo, međutim, treba imati u vidu da je na taj način pica izgubila od svoje površine čak 4,3 odsto, na štetu klijenata, naglašava CD.
Zbog povećanja poreza neki proizvođači duvana smanjili su broj cigareta u paklici. Glas Srpske