BANJALUKA, U Republici Srpskoj počelo je sa radom prvo Brokersko društvo u osiguranju “PRVI BROKER” doo, koje će posredovati između kompanija, fizičkih lica i osiguravajućih kuća.
“Prvi broker” je osnovan domaćim kapitalom, a njegova djelatnost osigurana je na sumu od 500.000 KM.
Generalni direktor “PRVI BROKER” Ognjen Aleksić izjavio je za portal CAPITAL da je njihov poslovni cilj da posreduju između kompanija i pojedinaca koji imaju potrebu za osiguranjem i osiguravajućih kuća.
“Iako je usluga brokera osiguranja nedovoljno poznata na domaćem tržištu, globalno gledano, vrlo je interesantna. Na primjer, na tržištu Evropske unije brokerske kuće iz ove oblasti su veoma prihvaćene kao posrednik. Oko 98 odsto od ukupnog broja kompanija koje posluju u EU su potpuno osigurane. Pet od šest kompanija koje su osigurane, to su učinile uz pomoć brokera osiguranja. U Republici Srpskoj je drugačije. Osigurano je manje od tri odsto kompanija, s tim da taj broj stalno raste zbog sve bolje usluge u ovom sektoru. To su ujedno i glavni razlozi koji tržište RS čine interesantnim”, ističe Aleksić, te dodaje da svrha postojanja brokera jeste da preuzmu brigu o potrebama osiguranja svog klijenta i da se postaraju da on bude osiguran kod osiguravajuće kuće koja da najbolju ponudu, odnosno da dobiju optimalno pokriće i najnižu premiju.
Aleksić pominje da kod nas većina kompanija i dalje nema zaposlene koji su specijalizovani za poslove osiguranja, što dodatno otežava prepoznavanje potreba osiguranja, pronalaženje prave osiguravajuće kuće i odabir prave ponude. Zbog toga, preduzetnik ili menadžer kompanije može da zaključi pogrešan ugovor sa osiguravajućom kućom, odnosno da dobije loše usluge koje će istovremeno skupo da plati.
“Brokeri stalno istražuju promjene na tržištu osiguranja i informišu svoje klijente o novim vrstama osiguranja. Klijent nema nikakve finansijske obaveze prema brokeru. Njegove usluge plaća osiguravajuća kuća koja da najbolju ponudu. Postoje i druge prednosti ove saradnje. Konsultantske kompanije iz oblasti osiguranja rade na razvoju ponude osiguranja da bi izašle u susret individualnim potrebama svog klijenta. Sa druge strane, ukoliko su potrebe osiguranja određenog klijenta takve da se ne mogu zadovoljiti na tržištu Republike Srpske, broker može tražiti odgovarajuću vrstu i van našeg tržišta. U slučaju štete, broker osiguranja pregovara u ime klijenta, što za rezultat ima brzu i realnu naplatu od osiguravajuće kuće”, objašnjava Aleksić.
Za kratak period od osnovanja (1. februar 2013.) “PRVI BROKER” potpisao je, kaže Aleksić, ekskluzivne ugovore sa nekoliko kompanija u Srpskoj i BiH, koje obuhvataju različite sektore poslovanja, kao i sa značajnim brojem pojedinaca. Uspješnu saradnju su ostvarili i sa svim osiguravajućim kućama u RS.
Podrška ali….
Generalni direktor “Dunav osiguranja” Saša Čudić kaže za CAPITAL da podržava uvođenje ovakve novine na našem tržištu i rad domaćih brokerskih kuća, jer, kako kaže, veliki broj pravnih subjekata u RS sa stranim kapitalom su već oslonjene na usluge inostranih brokerskih kuća.
“Podržavam ovaj potez, ali samo u onoj mjeri u kojoj bi brokerske kuće nudile osiguravajućim društvima nove i kvalitetne klijente, a ne ‘otimali’ postojeće, što će biti teško održati. Ukoliko brokerske kuće na vrijeme prepoznaju suštinu povoljnosti najavljene liberalizacije u saosiguranju, svakako imaju svoje mjesto na velikom tržištu”, smatra Čudić, te dodaje kako su brokerske kuće, kao posrednici u osiguranju, novina kod nas, ali ne u našem okruženju, kao i u industriji osiguranja.
Komuniciranje osiguravajućih društava sa brokerskim kućama može imati svoje prednosti koje se prije svega ogledaju u pribavljanju novih klijenata za osiguravajuća društva. Suština brokerskog posredovanja je u tome da brokerske kuće za pravna lica traže najpovoljnija osiguravajuća društva koja su sposobna preuzeti rizik i pružiti kompletnu uslugu, vodeći računa da taj rizik uistinu bude pokriven.
“Kada kažem najpovoljnija, ne mislim na najeftinije ponude, jer kao i u svemu, a naročito prilikom zaključenja osiguranja, niska cijena je faktor koji će umanjiti kvalitet pružene usluge. Neodstatak u komunikaciji sa brokerima može biti u tome, ukoliko brokeri, na ovako nesređenom tržištu, počnu komunicirati sa postojećim klijnetima koji sa osiguravajućom kućom imaju već zaključene direktne ugovore i sporazume. To može biti velika opasnost i dodatna konfuzija u stvaranju nelojalne konkurencije sto će se odraziti na umanjenje kvaliteta osguranja”, zaključuje Čudić.
Novinar: Jelena Despotović