SARAJEVO – Posljednjih nekoliko godina vodeći njemački trgovinski lanci povećali su tržišni udio na evropskom tržištu i osigurali vodeću poziciju, ali lokalni lanci i dalje imaju budućnost, ocijenio je na “Fruitnet forumu JIE” Francisco Boras, konsultant španske kompanije “Anecoop”.
“U periodu 20112017. rast tržišnog udjela lokalnih lanaca bio je veći od rasta prvih 20 tržišnih lidera. Lokalni lanci imaju budućnost jer se lakše prilagođavaju zahtjevima kupaca”, rekao je Boras.
Njegova analiza prvih 20 evropskih trgovinskih lanaca pokazala je da je tržišni udio prvih 10 u tom periodu porastao sa 30,8 na 34,5 odsto.
Ako se gleda zemlja porijekla, pet vodećih njemačkih i šest vodećih francuskih lanaca u 2011. imali su sličan udio od 15 odsto. U 2017. godini istih pet njemačkih ima udio od 19,7 odsto, dok su francuski pali na 12,5 odsto udjela, naveo je Boras.
Govoreći o tržištu jugoistočne Evrope, Boras je rekao da u Srbiji najveći tržišni udio ima “Delhaize” sa 20,6 odsto. “Agrokor” je lider u Hrvatskoj sa 21 odsto, u Srbiji i Bosni i Hercegovini je drugi po tržišnom učešću sa 15,9 odsto i 12 odsto, a ima ga i na tržištu Crne Gore. Na bh. tržištu lider je lokalni lanac “Bingo”, čiji je udio 19 odsto.
Njemački lanci na tržištu JIE su na srednjim pozicijama, austrijski “Špar” je prisutan u Hrvatskoj i Sloveniji, a zanimljivo je prisustvo turskog lanca u Makedoniji.
(Indikator)