BANJALUKA – Svaka banka u Republici Srpskoj u prosjeku mjesečno od svojih klijenata uzima oko 44.000 maraka na ime naknada i provizija.
Ukupno je osam banaka registrovanih u Republici Srpskoj u prvih šest mjeseci prikazalo 62,9 miliona konvertibilnih maraka prihoda od naknada i provizija, što je rast za oko šest miliona maraka u odnosu na prvih šest mjeseci prošle godine.
Naplaćeni iznos naknada i provizija i naknada povećava se iz godine u godinu, a razlog je taj što banke poskupljuju svoj usluge. Osim što stalno poskupljuje vođene računa i kartica, te ostale usluga iz paketa koje klijenti imaju, banke redovno povećavaju cijenu provizija za plaćanje računa. Uglavnom, prosječna mjesečna naknada koju klijent banci plaća za usluge samo po tekućem računu i karticama je oko šest maraka.
U Agenciji za bankarstvo RS potvrđuju da je, prema poslednjim izveštajima banaka evidentan rast prihoda naknada po osnovu platnog prometa.
–Agencija, u skladu sa propisima, ne daje saglasnosti za uvođenje ili promjenu visine naknada čime bi posljedično uticala na formiranje cijena na tržištu. Naknade i provizije koje banke naplaćuju po osnovu pružanja usluga definisane su internim aktima i poslovnom politikom svake pojedinačne banke, te utiču na njihovu tržišnu konkurentnost – kažu u Agenciji.
Svaka banka ima obavezu, dodaju, da objavi opšte uslove poslovanja na svojoj internet stranici ili na „pogodnom mjestu“ u prostorijama banke u kojima se pružaju usluge klijentu (brošure, reklamni materijali, oglasne table sa kursnim listama i drugo) ili u medijima. Opštim uslovima poslovanja smatra se svaki dokument koji sadrži standardne uslove poslovanja primjenjive na sve klijente banke, opšte uslove za uspostavljanje odnosa između klijenata i banke, postupak komunikacije između klijenata i banke i opšte uslove za obavljanje transakcija između klijenata i banke.
-Naknade i drugi troškovi koje banka naplaćuje klijentima obuhvaćeni su opštim uslovima poslovanja koje je banka dužna oglašavati na jasan i razumljiv način, dajući tačne, potpune, nedvosmislene i reprezentativnim primjerom prikazane standardne podatke, a koji su neophodni prosječnom korisniku za donošenje odgovarajuće odluke o korišćenju usluge, zasnivanju odnosa i zaključenju ugovora sa bankom – kažu u Agenciji za bankarstvo RS.
S obzirom da su naknade banaka javno dostupne, poručuje regulator, klijenti imaju mogućnost izbora poslovanja sa onom bankom koja najviše odgovara njihovim potrebama. Srpskainfo