BEOGRAD, I pored napretka žena je malo u biznisu – svega 21 odsto u Srbiji, a 30 odsto u zemljama EU. Iako u poslovnom svijetu dominiraju muškarci žene su sve više prisutne u biznisu, mada i dalje nedovoljno, pa ih je važno podstaći i motivisati da otpočnu sopstveni posao, ukazuju ambasadorke i mentori ženskog preduzetništva u Srbiji.
Primjetno je da pripadnice “ljepšeg pola” u nekim profesijama poput medicine polako “preuzimaju primat”, ali ih je, ipak malo u biznisu – svega 21 odsto u Srbiji, a 30 odsto u zemljama EU.
U Srbiji je zato prije dvije godine pokrenut projekat osnaživanja ženskog preduzetništva, koji je imao za cilj da se utiče na povećanje potencijala i angažmana žena u biznisu.
Pomoćnik direktora Nacionalne agencije za regionalni razvoj Ana Žegarac, institucije koja je nosilac projekta, rekla je Tanjugu da se projekat “Mreža ženskog preduzetništva” kojem se Srbija pridružila 2010. godine predstavlja dugoročnu aktivnost i proces na kome će se raditi i ubuduće.
Ona je podsjetila da se on sprovodi u 22 zemlje EU i da mrežu ambasadorki čini 270 uspješnih preduzetnica, a da u Srbiji taj projekat sprovodi konzorcijum koji čine Nacionalna agencija za regionalni razvoj, Privredna komora Srbije, Udruženje poslovnih žena i Agencija za strana ulaganja i promociju izvoza SIEPA.
“Sve žene koje se bave preduzetnišvom imale su priliku da se jave na konkurs, a javilo se 100-ak žena od kojih smo odabrali deset i trudili smo se da budu regionalno raspoređene, da se bave različitim djelatnostima i slično…”, objasnila je Žegarac.
Uslov je bio da ne budu početnice u poslu, već da su nekoliko godina u biznisu i da mogu da budu primjer drugima i motivišu ih da započnu neku djelatnost.
Iako je finansijski “ciklus” koji je opredijeljen za taj projekat zatvoren, Žegarac je rekla da će se uprkos tome nastojati da se kroz različite bilateralne donatorske projekte kandiduju posebne programe za podršku ženama.
“Cilj je da se nastavi sa praksom, i ambasadorke ženskog preduzetništva će se i dalje sastajati sa početnicama u biznisu i održavati treninge, motivaciona predavanja, pružanje besplatnog mentorstva…”, kazala je Žegarac.
Jedna od 10 ambasadorki ženskog preduzetništva u Srbiji Anja Ivana Milić takođe je rekla da se projekat nakon dvije godine rada ipak neće završiti, i da će se i dalje pružati pomoć ženama u pokretanju biznisa te će se raditi na tome da se one motivišu, podrže, obuče za posao i slično.
“Za dvije godine koliko je projekat trajao postigli smo više od očekivanog budući da kada smo izabrane u tim mreže ambasadorki nismo znale ni kakve će sve aktivnosti biti organizovane za podsticaj žena da se opredijele za biznis”, ispričala je svoja iskustva u tom projektu arhitekta Anja Ivana Milić.
Kako je kazala, ženama širom Srbije koje su željele da pokrenu biznis, ambasadorke ženskog preduzetništva govorile su o ličnim primjerima prilikom počinjanja posla, savjetovale ih kako da pokrenu i realizuju svoje ideje, da nikako ne odustaju ako se jave teškoće…
“Sigurna sam da je svaka od nas ambasadorki uticala na pokretanje bar dva ili tri biznisa”, navela je sagovornica Tanjuga.
Ambasadorka i mentor dr Jasmina Knežević poručila je da jedino privatna inicijativa može da pokrene privredu u zemlji ističući da su mala i srednja preduzeća motor razvoja razvijenih zemlja.
Knežević, koja je osnivač privatne opšte bolnice “Bel medik” rekla je da najčešće one koji žele da pokrenu biznis savjetuje da treba biti uporan, imati dobar cilj i biznis plan, kao i da se mora neprestano raditi na edukaciji.
“Mora se raditi na edukaciji, sticanju vještina, da se osoba koja počinje neki posao dobro posavjetuje, organizuje i povezuje sa drugima koji žele da rade”, kazala je ona dodajući da se moraju sagledati dobri potencijali privatnog sektora.
Ona je navela primjer privatnog sektora u zdravstvu koje je ranije bilo zabranjeno, a sada je jedan od vodećih biznisa koji je u mnogim zemljama poput Brazila, Indije, Malezije načinio ekonomski bum”. Tanjug