NJUJORK, Potrošačko povjerenje u Srbiji i zemljama regiona među najnižim je u svijetu, u vrijeme kada povjerenje na globalnom nivou raste, zahvaljujući izlasku vodećih ekonomija Sjeverne Amerike i Evrope iz recesije, što je dovelo do porasta optimizma oko zapošljavanja širom svijeta.
Indeks globalnog potrošačkog povjerenja, kog izračunava međunarodna istraživačka kompanija “Nilsen” (Nielsen), porastao je u drugom kvartalu jedan poen na 97 poena, nakon što je u prethodna tri mjeseca uvećan dva poena, zabilježivši najviši rezultat od prvog tromjesečja 2007, prenosi Rojters.
Indeks je u Srbiji oslabio jedan poen na 51 poen, u Hrvatskoj porastao pet poena na 50 poena, u Sloveniji jedan poen na 49 poena.
U anketi u kojoj je učestvovalo više od 30.000 potrošača iz 60 zemalja, povjerenje je najviše u Indiji (128 poena), zatim slijede Indonezija (123 poena), Filipini (120 poena), Kina (11 poena) i Ujedinjeni Arapski Emirati (109 poena).
Najmanje optimistične zemlje su Portugal (48 poena), zatim Slovenija, Hrvatska, Italija (51) i Srbija.
“Nilsenov” indeks potrošačkog povjerenja mjeri mišljenje građana o lokalnim prilikama za zapošljavanje, ličnim finansijama i namjerama za potrošnju. Nivo povjerenja potrošača iznad 100 poena ukazuje na optimizam, a ispod 100 poena na pesimizam.
Po regionima, najveći rast od tri poena na 103 poena zabilježila je Sjeverna Amerika, zatim slijedi Evropa, gdje je povjerenje poraslo dva poena na 77 poena. Povjerenje je ipak bilo najviše u azijsko-pacifičkom regionu, gdje je mirovalo na 106 poena.
Potrošačko povjerenje poraslo je četiri poena na 104 u SAD, tri poena na 90 u Britaniji i jedan poen na 60 u Francuskoj, dok je, sa druge strane, palo osam poena na 73 u Japanu i tri poena na 96 u Njemačkoj. U Kini je povjerenje mirovalo na 111 poena.
Ukupno potrošačko povjerenje poraslo je na 52 odsto ispitanih tržišta, u odnosu na 60 odsto iz prvog kvartala, navodi “Nilsen“. Tanjug