Capital.ba

„Željeznice RS“ u minusu 41 milion maraka

17.05.2024. / 16:01

DOBOJ – „Željeznice RS“ (ŽRS) završile su prošlu godinu sa gubitkom od 40,8 miliona KM što je skoro duplo više nego u 2022. godini.

FOTO: Facebook/Željeznice RS

To je pokazao finansijski izvještaj o poslovanju ovog javnog preduzeća u kojem je navedeno da su u 2023. godini prihodi iznosili 57,6 KM, rashodi 98,4 miliona maraka, što je imalo za rezultat minus od 40,8 miliona KM.

U prošloj godini su uvećani troškovi plata i naknada i iznosili su 45,7 miliona KM, što je za 3,9 miliona KM više u odnosu na 2022. godinu kada su iznosili 41,8 miliona maraka.

Taj novac je raspoređen na manji broj radnika u 2023. godini u odnosu na 2022. godinu. Tako je prosječan broj zaposlenih u „Željeznicama RS“ na kraju prošle godine iznosio 1.903 što je za 61 manje u odnosu na isti period 2022. godine kada su imali 1.964 radnika.

Gubitak „Željeznica RS“ u prošloj godini je skoro duplo veći u odnosu na 2022. godinu kada je minus iznosio 22,6 miliona.

Gore navedeni rezultati pokazuju da ŽRS nije ostvarilo trogodišnji plan rada kojim se ciljala dobit.

Naime, Skupština akcionara ŽRS je u 2022. godini usvojila višegodišnji plan poslovanja ovog preduzeća koji je predviđao sasvim drugačije poslovne rezultate: dobit od 202.247 KM te godine, u 2023. godini „plus“ od 771.011 KM, kao i u 2024. godini i to u iznosu od 822.608 KM.

Prepolovljene subvencije Vlade RS

Iz ŽRS poručuju da je više faktora uticalo na nepovoljni rezultat.

„Lani je u odnosu na 2022. godinu došlo do pada poslovne aktivnosti što je uticalo i na pad prihoda od prodaje učinaka za sedam odsto“, poručili su za CAPITAL iz ovog preduzeća uz napomenu da su lani troškovi goriva i energije bili veći za 14 odsto.

Napomenuli su da su troškovi rada bili veći za devet odsto u odnosu na 2022. godinu, zbog usklađivanja najniže plate sa odlukama Vlade RS, te rasta troškova toplog obroka čiji je obračun vezan za prosječnu platu u RS.

„Troškovi rezervisanja u 2023. godini su veći za 15 odsto u odnosu na 2022. godinu, a najveći dio ovih troškova odnosi se na zatezne i redovne kamate po ino kreditima, koji su predmet konverzije u osnovni kapital, kroz postupak finansijskog restrukturisanja“, rekli su ŽRS.

Dodali su da su subvencija Vlade RS, rebalansom budžeta u 2023. godini, umanjena je sa ugovorenih 20 miliona KM, na 10 miliona KM.

Restrukturisanje ŽRS traje godinama

ŽRS se trenutno nalaze u procesu restrukturisanja koji je počeo 2017. godine, odnosno kada je Svjetska banka u decembru te godine odobrila kredit za taj projekat u iznosu od 51,3 miliona evra. Rok za završetak restrukturiranja do sada je u više navrata pomjeren, a kao zadnji rok za završetak tog posla određen je kraj 2024. godine.

Iz ŽRS napominju da se ovaj proces provodi kroz tri komponente: finansijsko restrukturisanje, restrukturisanje radne snage i organizaciono restrukturisanje.

„U okviru prve komponente, sva dugovanja iz ranijeg perioda prema Poreskoj upravi RS i radnicima su izmirena. Po pitanju druge komponente i smanjenja broja zaposlenih, ŽRS su ugovorom o restrukturisanju zacrtani cilj ispunile. Trenutno se sprovode aktivnosti kako bi se stekli svi preduslovi oko pripremne faze za prelazak na novi način organizacije preduzeća u okviru organizacionog restrukturisanja“, poručili su iz ovog preduzeća ali nisu precizirali da li će taj posao biti završen u zadatom roku.

CAPITAL: V. P.

Preuzimanje dijelova teksta ili teksta u cjelini je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na www.capital.ba
Share Tweet Preporuči

    Tagovi:

    Povezane vijesti

    Komentari

    Molimo Vas da pročitate sledeća pravila pre komentarisanja:
    Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]

    Vaša e-mail adresa neće biti objavljena. Sva polja su obavezna!

    Komentari na članak: „Željeznice RS“ u minusu 41 milion maraka

    1. Prijedlog

      Da su uveli liniju Banja Luka – Sarajevo bilo bi više prihoda, ali navodno nije bilo tržišno isplativo. Kako li se izračunala ta neisplativnost?

    2. M.s.

      Баш се чудим. А, онаква интелектуална громада на челу ЖРС.

    3. Nije sve tako crno

      U Doboju se zato priča da je broj savjetnika, pomoćnika i zamjenika direktora značajno veći u odnosu na 2022.g. Znači da makar u tom segmentu imaju pomaka?!😁