BANJALUKA, Skupština akcionara “Željeznica RS” dala je juče saglasnost menadžmentu tog preduzeća za podizanje nova tri kredita ukupne vrijednosti od 75,1 milion KM.
Ova kreditna sredstva biće iskorištena za kupovinu novih vagona i lokomotiva, te za podršku tekućoj likvidnosti preduzeća.
Petko Stanojević, direktor “Željeznica RS”, istakao je da vrijednost prve kreditne linije iznosi 16,1 milion KM, a predviđeno je da novac bude iskorišten za kupovinu šest lokomotiva. Vrijednost druge kreditne linije, dodao je Stanojević, iznosi 20 miliona evra i ona treba da bude iskorištena za kupovinu 200 teretnih vagona.
“Iz te kreditne linije 15,5 miliona evra biće iskorišteno za kupovinu vagona, dok će preostalih 4,5 miliona biti upotrijebljeno za opremanje radionica i nabavku opreme za održavanje tih vagona”, kazao je Stanojević.
Na osnovu saglasnosti Skupštine akcionara “Željeznice RS” će se zadužiti za dodatnih 20 miliona KM za podršku tekućoj likvidnosti kompanije budući da je globalna ekonomska kriza znatno smanjila obim teretnog prevoza, koji preduzeću donosi najveće prihode.
“Za prve dvije kreditne linije garant je Vlada RS, dok će za treći kredit ‘Željeznice RS’ dati hipoteku na dio imovine preduzeća”, objasnio je Stanojević.
Nakon što je odobreno podizanje tri kredita “Željeznice RS” će raspisati tender za izbor kreditora, a tenderska procedura traje oko dva mjeseca. Uslovi koji će biti predstavljeni pred banke su maksimalna godišnja kamatna stopa od 7,5 odsto uz rok otplate do deset godina uz jednogodišnji grejs period.
Govoreći o ugroženoj likvidnosti preduzeća prvi čovjek “Željeznica RS” kaže da im velike probleme u poslovanju predstavlja i nemogućnost naplate milionskih potraživanja.
“Zaključno s krajem prošle godine dugovanja korisnika naših usluga, među kojima su najveći ‘Arcelor Mittal’ i ‘Birač’, te ‘Hrvatskih željeznica’ iznosila su oko 18 miliona KM”, kazao je Stanojević.
Problemi s naplatom duga i smanjenjem prihoda doveli su do toga da “Željeznice RS” povećaju svoja dugovanja, prije svega, prema dobavljačima rezervnih dijelova, kojima su dužni oko šest miliona KM.
Prema podacima iz finansijskih i revizorskih izvještaja preduzeća, ukupne obaveze “Željeznica RS” na kraju lanjskog polugodišta iznosile su 97 miliona KM, od čega 63 miliona na osnovu uzetih kredita, dok su akumulirani gubici premašili 130 miliona KM.
Plate iz redovnih prihoda
Iako je ranije bilo pominjano da bi dio novca iz kreditne linije vrijedne 20 miliona KM mogao da bude iskorišten za isplatu neizmirenih plata, Petko Stanojević je istakao da to neće biti slučaj i da će zarade isplaćivati iz redovnih prihoda.
Radnici “Željeznica RS” nedavno su dobili tek oktobarsku platu i to umanjenu za 20 odsto, a Uprava preduzeća je najavila skoru isplatu zarada za oktobar prošle godine.Nezavisne novine
1 komentar
Molimo Vas da pročitate sledeća pravila prije komentarisanja:
Komentari koji sadrže uvrede, nepristojan govor, prijetnje, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni. Nije dozvoljeno lažno predstavljanje, ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara. Molimo Vas da se u pisanju komentara pridržavate pravopisnih pravila. Komentare pisane isključivo velikim slovima nećemo objavljivati. Zadržavamo pravo izbora i skraćivanja komentara koji će biti objavljeni. Mišljenja sadržana u komentarima ne predstavljaju stavove poslovnog portala CAPITAL.ba. Komentare koji se odnose na uređivačku politiku možete poslati na adresu [email protected]
Da li neko razmišlja o tome da lošu situaciju u preduzeću treba rješavati na način da se izabere novo sposobnije rukovodstvo preduzeća. Takođe bi trebalo razmišljati o smjeni resornog ministra, jer on konstantno podržava Željeznice RS.