BANJALUKA, Članice Evropske unije godišnje plaćaju oko 15 milijardi evra za subvencionisanje usluga putničkog prevoza željeznicom.
Željeznice u EU, i pored lošijih trendova koji se javljaju u ovoj oblasti, imaju mjesto u svim strateškim dokumentima Unije i to najviše zato što, u odnosu na ostale konkurente, bezbjednosni i ekološki aspekti prevoza roba i putnika željeznicom imaju prednost.
Sve strategije razvoja EU prepoznaju u željeznicama značaj i ulogu u održivom razvoju Unije, navodi se u biltenu Odjeljenja za makroekonomsku analizu Uprave za indirektno oporezivanje BiH.
Početkom prošle godine Evropska komisija objavila je takozvanu “bijelu knjigu” o pravilima puta prema jedinstvenom evropskom transportnom prostoru za narednu dekadu, u kojoj su navedene inicijative kako bi sistem transporta postao konkurentan uz povećanu mobilnost, ekonomski rast i razvoj.
Među definisanim ciljevima do 2050. godine navodi se i prelazak 50 odsto međugradskih prevoza robe i putnika sa drumskog na željeznički i vodeni transport.
Ubrizgavanje sredstava iz javnih fondova u željezničke kompanije je naročito bilo izraženo u periodu od 2004. do 2007. godine, kada je 25 zemalja članica EU direktno dotiralo oko 17 milijardi evra za izgradnju i održavanje željezničke infrastrukture.
Velika javna ulaganja u željeznice zahtijevaju i precizno regulisanje pravila državne pomoći, pri čemu Evropska komisija u smjernicama naglašava da se državna pomoć željeznicama može odobriti samo ukoliko to doprinosi dovršenju procesa stvaranja integralnog tržišta Unije, koje je otvoreno konkurenciji, interoperabilnosti i održivoj mobilnosti.
Smjernice Evropske komisije odnose se na područja državne pomoći za javno finansiranje željeznica putem finansiranja infrastrukture za željeznice, pomoći za nabavku i obnavljanje voznog parka, otpis dugova, pomoći za restrukturiranje željezničkih kompanija i davanja garancija vlade željezničkim kompanijama. Srna