BEOGRAD, Za manje od mesec dana prodali smo 14.000 avionskih karata u okviru promotivne akcije tokom koje su karte za 19 šengenskih destinacija koštale samo 19 evra bez uračunatih taksi. To je znak da naše mere daju rezultate, ali takođe i putokaz kako da se privuku putnici i izađe iz ozbiljne krize – kaže za „Blic nedelje“ Srđan Radovanović, generalni direktor „Jat ervejza“.
Pored toga, „Jat“ je, prema njegovim riječima, u drugoj polovini prošle godine čak četvorostruko umanjio nasleđeni gubitak iz prvih šest mjeseci; za prvo polugodište gubitak je bio 12 miliona evra, dok je u drugom sveden na oko tri. Zato ukupni minus u datim uslovima može, kako ocjenjuje, da se smatra i relativnim uspjehom. U 2008. nacionalna aviokompanija, naime, bila je „kratka“ za oko 30 miliona evra.
” Mi kao novi menadžment koji vodimo „Jat“ tek od prošlog leta, u načelu smo zadovoljni prvim rezultatima i očekujemo bolje dane, pogotovo ako se zna da su i mnogi svetski avioprevoznici imali gubitke, a pojedini, kao japanski JAL ili slovački „Skaj Jurop“, čak su i bankrotirali”, navodi Radovanović.
On dodaje da je u skladu s planom poslovanja koji je predstavljen javnosti i koji je podržala Vlada Srbije, novo rukovodstvo „Jata“ započelo temeljnu rekonstrukciju kompanije.
Od decembra prošle godine, Privredna avijacija iz Vršca zaključkom Vlade izdvojena je iz „Jata“, a sljedi odvajanje Pilotske akademije i Vazduhoplovne medicine, pošto svi ovi dijelovi mogu samostalno da posluju, a ne predstavljaju osnovnu djelatnost. Neki dijelovi imovine nacionalnog avioprevoznika, kako ocjenjuje generalni direktor, već dugo ne doprinose profitu, već naprotiv, gubicima. ” Da bi „Jat ervejz“ bio interesantan potencijalnim strateškim partnerima, mora da se odvoje sve sporedne delatnosti koje nisu u službi prevoza putnika i robe”, izjavio je Radovanović.
Već od aprila, u saradnji sa slovenačkim hotelijerima, „Jat“ će redovno letjeti do Portoroža, a planirana je i sezonska linija do Španije. Putnici će, uz povratnu kartu, imati i besplatno zdravstveno osiguranje u zemljama Evropske unije za sve vrijeme boravka, a od najavljenog besplatnog taksi prevoza Jat nije odustao; ova usluga je samo odložena zbog opstrukcije postupka od strane dva taksi udruženja.
Nastavlja se, takođe, program dobrovoljnog odlaska viška ljudi, pa tako u „Jatu“ sad ima 1.272 zaposlena, a lani u januaru bilo ih je 1.840.
Računa se da će „Jat ervejz“, poslije prodaje viška imovine, prije svega centralne zgrade u Novom Beogradu za koju je nedavno oglašena prodaja, dobiti kredit od banke. Tim sredstvima će se zakupiti dva nova boinga 737-700, ali i osposobiti svi avioni koji su prizemljeni jer im je nužna popravka.
” Čim sve što je predviđeno planom bude uspešno sprovedeno, ostvaruju se i dugoročni ciljevi „Jata“ – uspostavljanje strateškog partnerstva i priključivanje nekoj od svetskih alijansi avioprevoznika”, kaže Radovanović, dodajući da je nekoliko velikih kompanija pokazalo ozbiljno interesovanje za tijesne veze s „Jatom“.
On, međutim, zasad tvrdi da nije u mogućnosti da govori o konkretnim kontaktima, ali će, kako kaže, čim počnu detaljniji pregovori koje će koordinirati Vlada kao vlasnik kapitala, javnost biti precizno obavještavana. Blic