BANJALUKA, Skupština akcionara “Željeznica RS” (ŽRS) usvojila je juče odluku o kreditnom zaduženju preduzeća u iznosu do 225 miliona evra za izgradnju brzih pruga na tri pružna pravca u RS ukupne dužine od oko 320 kilometara.
Petko Stanojević, generalni direktor ŽRS, izjavio je nakon sjednice Skupštine akcionara da je predviđena rekonstrukcija željezničke mreže na dionicama Novi Grad – Prijedor – Banjaluka, Doboj – Petrovo i Caparde – Zvornik.
“Tender za izbor izvođača radova na tim pravcima biće raspisan za mjesec dana i očekujemo prijavu velikog broja građevinskih kompanija. Završetak projekta planiran je za tri do četiri godine”, kazao je Stanojević.
On je naglasio da će sredstvo obezbjeđenja za ovoj kredit biti garancija Vlade RS koja će kroz planiranu dokapitalizaciju ŽRS značajno povećati svoj vlasnički udio u preduzeću koji sada iznosi 65 odsto.
Napomenuo je da se radi o nastavku plana modernizacije željezničkog saobraćaja u RS, koji je započeo remontom pruge na kraćoj dionici Banjaluka – Jošavka, kod Čelinca. Projekat je, podsjećaju u ŽRS, nastavljen nedavnim ugovaranjem generalne rekonstrukcije pruge od Jošavke kod Čelinca do Srpske Kostajnice kod Doboja, u vrijednosti od 33,9 miliona evra. Za izvođača radova na tom pravcu dužine 65 kilometara izabrana je zajednička firma austrijskih građevinskih kompanija “Swietelsky” i “Alpine”, koja je početak radova najavila za proljeće 2010, a kraj do 2012. godine. Na tim dionicama biće postavljane betonske tračnice umjesto drvenih po evropskom TER standardu, koje će omogućiti saobraćanje vozova brzinama od 120 do 160 kilometara na čas, umjesto postojećeg prosjeka od 60 kilometara na čas.
Stanojević kaže da se za potrebe remonta kompletne željezničke mreže u RS trenutno radi studija opravdanosti, te da je procjena da će kreditno zaduženje do 225 miliona evra biti dovoljno za pokrivanje svih pružnih pravaca izuzev dionice Doboj – Šamac.
“Ovaj veliki projekat je neophodan ako želimo promovisati željeznički saobraćaj koji je sada neprivlačan, jer putovanje vozom od Banjaluke do Beograda traje 12 sati. Za skraćenje vremena potrebne su brze pruge, kao i nove lokomotive i vagoni, a Vlada i ŽRS su opredijeljeni da ostvare taj cilj”, naglasio je Stanojević.
Što se tiče obnove voznog parka, u Upravi ŽRS su naglasili da su sa španskom kompanijom “Talgo” ranije ugovorili nabavku četiri garniture putničkih vozova, dok iz vlastite radionice osavremenjavaju električne lokomotive. Kada je riječ o teretnom prevozu, predstavnici Ministarstva sobraćaja i veza RS i ŽRS pregovaraju s vladama i kompanijama iz Poljske, Slovačke i Srbije o kupovini 600 teretnih vagona čime bi obnovili postojeće oronule gerniture kojima se bliži istek radnog vijeka. Nezavisne novine