BEOGRAD, Nacionalnu aviokompaniju Srbije Jat ervejz bi prvo trebalo restrukturirati, pa se onda pozabaviti njenom sudbinom, izjavio je Predrag Vujović, bivši direktor Jat-a.
Vujović je, komentarišući plan da Jat bude oslobođen dugova radi privlačenja strateškog partnera sa kojim će država osnovati novog srpskog avioprevoznika, naveo da bi najprije trebalo odvojiti osnovnu djelatnost, odnosno vazdušni saobraćaj, od svih ostalih “balasta” koje već duže vrijeme opterećuju poslovanje nacionalne avio kompanije.
“Da li je Etihad u pitanju ili bilo koja druga kompanija, logično je da želi čiste račune”, rekao je Vujović.
U “Jat ervejzu” je, prema Vujoviću, zaposleno oko 1.300 radnika, ali su tu i radnici Jat tehnike, keteringa, firme Suport… tako da kompanija nosi na svojim plećima oko 3.500 zaposlenih.
“To ne može da izdrži nijedan menadžment niti jedna aviokompanija… To je osnovni razlog zašto Jat bilježi gubitke i zašto niko nije zainteresovan”, rekao je Vujović.
Vujović je istakao da je najteži dio priče oko Jata, “šta uraditi sa svim tim preduzećima”. Najbolje bi bilo da ta preduzeća budu privatizovana i za njih nađeni strateški partneri, mišljenja je Vujović.
Vujović je kazao da u Srbiji svako ko ima 400.000 evra može, u skladu sa zakonom, da osnuje aviokompaniju i registruje je kod Direktorata za civilno vazduhoplovstvo.
To bi mogla da udari i strana aviokompanija koja je zainteresovana za ovo tržište, da doveze svoju flotu i zaposli koga želi i izbjegne bilo kakvu diskusiju u pogledu starih dugova, neizmirenih obaveza, starog ugovora sa evropskim proizvođačem aviona Erbas.
Ministar saobraćaja Milutin Mrkonjić je ranije izjavio Tanjugu da će Jat biti oslobođen dugova kako bi bio nađen strateški partner sa kojim će biti osnovana nova kompanija.
Ministar Mrkonjić je kazao da su se nedavno pojavili novi potencijalni strateški partneri, kao i da je osnovna ideja da dio ljudi ode u penziju ili uzme socijalni program, a drugi ostanu u novom preduzeću koje će biti oslobođeno dugova.
Takođe, naveo je Mrkonjić, biće razmotren ranije sklopljeni ugovor sa “Erbasom” koji bi mogao da bude iskorišćen za kupovinu ili lizing novih aviona.
Ministar finansija i privrede Mlađan Dinkić je u oktobru tokom boravka delegacije Vlade Srbije u Abu Dabiju rekao da postoji ideja da “Etihad”, aviokompanija iz Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE) bude uključena u taj projekat, tako što bi preuzela na sebe državne garancije od 140 miliona dolara, a zauzvrat postala suvlasnik Jata.
Nova kompanija bi dobila državne garancije od 140 miliona dolara s obzirom na stari aranžman sa “Erbasom” za lizing 12 novih aviona, rekao je ministar Dinkić.
Prema Dinkiću, razlog zbog kojeg bi “Etihad” bio zaintersovan za ovakav aranžman je što su UAE voljni da investiraju u poljoprivredu Srbije da bi obezbijedili vlastitu prehrambenu sigurnost, ali su joj za to potrebni adekvatni logistički centri – luka na Dunavu i kargo terminal na beogradskom aerodromu za transposrt svježeg voća i povrća.
Prema nekim procjenama, za restrukturiranje Jat je potrebno između pet i sedam miliona evra, odnosno toliko novca bi omogućilo socijalni program.
Definitivna suma zavisi od broja zaposlenih koji će se dobrovoljno prijaviti za odlazak iz firme i po godini radnog staža dobiti 300 evra.
Dugovi bi ostali starom Jatu koji će najvjerovatnije otići u stečaj, a obavezu prema povjeriocima bi preuzela država. Jat prema dobavljačima iz inostranstva nema nijedan evro duga, a povjerioci su domaće firme u državnom vlasništvu.
Osnivanje nove nacionalne aviokompanije bila je ideja prethodne vlade koja je 2010. donijela tu odluku i godinu dana kasnije raspisala tender za izbor strateškog partnera, ali se nije javio nijedan ponuđač. Jat je bio na prodaji i 2008, ali se i na taj tender niko nije javio.
Od 2007. kao potencijalni partneri Jat u medijima su pominjani ruski “Aeroflot”, “Island er”, “Turkiš erlajns”, “Baltik aviejšn sistems”, konzorcijum domaćih privrednika, “Er Azija” i sada “Etihad”. Tanjug