MONTE CARLO , Luksuzna tržišta pretrpjela su značajne gubitke u godinama krize. Prodaja jahti možda ne ide dobro kao prije deset godina, ali narudžbe i dalje pristižu.
U Monacu se održava najveća evropska izložba velikih jahti. Igračke za velike. Mala podmornica košta milion i po evra i samo je dio slagalice.
Drugi dijelovi su ultrabrzi gliseri ili helikopter. Sastavite sve to zajedno, dodajte još 20 miliona evra i dobićete kompletnu igračku – mega luksuznu jahtu.
Igralište za super bogate, kako često znaju reći za izložbu jahti u Monacu, privlači svjetsku klijentelu najdubljeg džepa. Za neke od njih luksuzne jahte predstavljaju pokretne kuće te mjesto za zabavu i opuštanje.
“Mislim da jahta predstavlja pokretnu vilu. Ako zamislite vilu iz koje možete mijenjati pogled kad god poželite ili možete mijenjati klimu i biti vječno u ljetu, tada vam cijeli svijet postaje veliko igralište i svoju vilu možete pomijerati po cijeloj zemaljskoj kugli”, kaže Mark Eliott, konzultant za jahte.
Izložba jahti u Monacu vrijedi za jednu od najprestižnijih u svijetu. Više od 500 kompanija izlaže luksuzne mega jahte, što privuče blizu 30.000 posjetitelja svake godine. Ovdje se potpisuju ugovori sa sedam nula.
Prema Fransu Hessenu, vlasniku kompanije koja proizvodi jahte, kupovina nije jedini veliki trošak.
“To je investicija od blizu 30 miliona evra, ali morate računati, ne u prvoj godini, da troškovi održavanja, poput goriva, veza, hrane i plata za posadu, iznose skoro 10 odsto ukupne vrijednosti jahte, odnosno dva do tri miliona godišnje”, kaže on.
To i ne iznenađuje. Cijena goriva, kad se rezervoar jedne megajahte napuni do vrha, skoro je 30.000 evra. S tako velikim troškovima i svjetskom ekonomskom krizom, ova industrija pretrpjela je značajne gubitke. Ali, situacija se polako popravlja. Potražnja za velikim jahtama na motorni pogon sada je deset puta veća od potražnje za velikim jedrilicama.
“Kada govorimo o obimu u smislu količine brodova koji se proizvedu i prodaju svake godine, možemo reći da motorne jahte imaju manje problema od velikih jedrenjaka, odnosno tržište se brže oporavlja sad kada kriza polako nestaje. Ali, to nije ono isto tržište koje smo imali posljednjih deset godina prije 2008. godine”, rekao je Luca Bassani, predsjednik udruženja Wally Yachts.
Monaco Yachts Show održava se u luci Hercules i to je najveća izložba velikih jahti na vodi u Evropi.
U odnosu na godine prije krize, najčešći klijenti više nisu milionaši sa Zapada, nego ultrabogataši iz Rusije te sa Bliskog istoka. Al-Jazeera Balkans