BANJALUKA, Vozni park u RS sve je bogatiji, o čemu svjedoči i zvanični podatak da je u protekle tri godine broj registrovanih vozila povećan za oko 30.000.
Naime, prema podacima koje je saopštila Agencija za bezbjednost saobraćaja RS, u Republici Srpskoj je 2011. godine bilo registrovano 300.278 automobila, a lani njih 330.270, što pokazuje vrtoglav rast “težak” 10.000 četvorotočkaša na godišnjem nivou.
Zvuči nevjerovatno, ali je i istinito da istovremeno dok raste broj automobila, naglo opada promet gorivom u RS, što ekonomisti tumače činjenicom da se vozila registruju, ali i ne koriste onoliko koliko je to nekada bio slučaj.
“Osnovna stvar ogleda se u tome da je vozilo neophodno ljudima za funkcionisanje, kao što je to slučaj s mobilnim telefonom i računarom. Ipak, vozila se koriste sve racionalnije. Sa druge strane, i sami automobili manje troše. Iako je kontradiktorno to da imate povećan broj automobila, a smanjenu potrošnju goriva, opravdanje leži u većoj ekonomičnosti i manjoj upotrebi vozila”, pojašnjava Zoran Pavlović, ekonomski analitičar.
Stručnjake za bezbjednost saobraćaja brine rast broja vozila. Ševal Kovačević, inženjer saobraćaja, ističe da je ovdje riječ uglavnom o uvezenim automobilima, te da je putna infrastruktura neadekvatna za ovakvo povećanje broja četvorotočkaša.
Tvrdi da iz inostranstva dolaze krševi i da se tome mora stati na kraj, jer je, kako ističe, pod velikim znakom pitanja bezbjednost putnika.
“Prvo, ovdje je putna infrastruktura neadekvatna za brza, a stara vozila. Motori u njima su ‘zmije’. To što se uvozi je otpad, te je loše i s ekološkog stanovišta, a osim toga, od uvoza država nema nikakve koristi”, naglašava Kovačević.
Prema njegovim riječima, zbog alarmantnog povećanja uvoza automobila potrebno je pooštriti kriterijume na tehničkom pregledu.
“Nešto se mora uraditi. Mora se uložiti u sigurnost saobraćaja. Ako ne možemo graditi ceste, možemo graditi jak kontrolni sistem. Stara vozila, jaki motori, a mladi ljudi koji ih voze – kada se to spoji, jako je opasno. Vozilo je mitraljez u pokretu”, rekao je Kovačević.
On ističe da je neophodno podići i kriterijume kod uvoza polovnih vozila, te zabraniti uvoz onih čiji je motor ispod euro 4 standarda.
Iz Agencije za bezbjednost saobraćaja RS su saopštili da će se većina građana složiti u tome da je automobil nužna potreba u ovom modernom dobu.
“Pored krize koja je zahvatila cijeli svijet, broj registrovanih automobila u RS ima trend rasta, ali u odnosu na zemlje EU taj broj je znatno niži od prosjeka”, ističu iz Agencije za bezbjednost saobraćaja RS, uz napomenu da na 1.000 stanovnika Republika Srpska ima 249 vozila.
Gledano pojedinačno, po jedinicama lokalnih zajednica u RS, opština Laktaši ima najviše registrovanih vozila na 1.000 stanovnika (356 automobila).
Najmanji broj registrovani vozila na 1.000 stanovnika ima opština Srebrenica (104 četvorotočkaša).