BANJALUKA, Vozni park institucija BiH čini 3.549 vozila čija je knjigovodstvena vrijednost oko 25 miliona maraka, a njihova prosječna cijena bila je oko 40.000 maraka.
Navodi se to u izvještaju o reviziji učinka pod naslovom “Upravljanje voznim parkom u institucijama BiH”, koji je sačinila Kancelarija za reviziju institucija BiH.
Prosječna starost vozila kojima raspolažu institucije BiH iznosi oko devet godina, iako ima i onih koja su nabavljena prije 20 godina. Prema nalazima revizije, oko 60 odsto vozila su putnička, koja se koriste za lokalna i međugradska službena putovanja osoblja institucija, dok su ostala direktno u vezi sa poslovima iz nadležnosti institucija, kao što su policijska.
Institucije BiH su lani za vozni park utrošile oko 18,5 miliona KM. Novac je potrošen za nabavku novih vozila, registraciju, gorivo, održavanje, pranje i parkiranje.
Revizori su utvrdili da se voznim parkom ne upravlja na efikasan i ekonomičan način, da ne postoje jedinstvena pravila o njihovoj upotrebi, a da su pravilnici koje su donosile institucije nedorečeni i dvosmisleni, što je napravilo prostora za rastrošnost i neekonomično korišćenje javnih sredstava.
– Upravljanje voznim parkom u institucijama nije uspostavljeno na način da obezbjeđuje efikasnu i ekonomičnu upotrebu javnih sredstava, a ne postoje jedinstvena pravila koja bi omogućila efikasno upravljanje voznim parkom – utvrdili su revizori.
Upozorili su da se pravo upotrebe službenih vozila često veže uz status zaposlenih u administraciji i predstavlja svojevrsni imiy rukovodećih osoba.
Revizori su ocijenili da podaci o upotrebi i održavanju službenih vozila nisu sveobuhvatni i pouzdani i da je nemoguće utvrditi stepen iskorišćenosti vozila i vrijeme kad se ona koriste u službene, a kad u privatne svrhe.
– Veoma su rijetki slučajevi da se u institucijama BiH vrši analiza opravdanosti nabavke vozila i troškova koji nastaju kao rezultat korišćenja službenih vozila. Ni Savjet ministara ne vrši nadzor nad nabavkom i upotrebom voznog parka, a izvještavanje o efikasnosti i ekonomičnosti ne postoji – ocijenili su revizori.
Prema njihovom mišljenju, institucije nisu definisale ni kriterijume za kupovinu automobila.
– Neke institucije nabavljaju nova i luksuznija vozila poslije dvije ili tri godine, a najčešća situacija nabavke novih automobila je kad se mijenja rukovodstvo institucije – otkrili su revizori.
Poslanik SNSD-a u Parlamentu BiH Dušanka Majkić kazala je “Glasu Srpske” da svi znaju za ovakvo stanje, ali da nema sankcija za one koji zloupotrebljavaju službena vozila, pa čak ni naznaka da bi se u ovoj oblasti mogao zavesti red.
– Službeni automobili su korišćeni i za odlaske na godišnje odmore, a Oružane snage BiH, na primjer, nisu imale dovoljno goriva da podignu helikoptere kada je u plamenu bilo pola zemlje – rekla je Majkićeva.
Uprkos ogromnom voznom parku, koji je na raspolaganju administraciji, institucije BiH potrošile su značajne sume novca za taksi i naknade zaposlenima za korišćenje privatnih vozila u službene svrhe.
Preporuke
Kancelarija za reviziju preporučila je institucijama BiH da, po ugledu na zemlje EU, definišu odgovornost za korišćenje službenih vozila i da se za prevoz zaposlenih u mjestu sjedišta institucije favorizuje korišćenje javnog gradskog prevoza.
– Parlamentu BiH se preporučuje da pokreće i postupke odgovornosti za rastrošnost i neekonomično korišćenje javnih sredstava za ove namjene – zaključili su revizori. Glas Srpske