VOLFSBURG – Njemačka kompanija “Volkswagen” (VW) je prestigla američki “Ford” i postala treći po veličini svjetski proizvođač automobila kako po obimu proizvodnje tako i po visini tržišne kapitalizacije od preko 100 milijardi dolara.
Tržišna kapitalizacija, odnosno ukupna vrijednost svih akcija njemačkog automobilskog koncerna, u posljednje dvije i po godine porasla je četiri puta. VW je nekoliko puta uvećao dobit koja je lani premašila četiri milijarde evra. I konačno, koncern je ove godine po produkciji prestigao američki “Ford”.
VW je sada u sjajnoj poziciji i počinje se približavati dosad nedostižnoj “Toyoti”. Istovremeno je u posljednjih 30 mjeseci japanski koncern izgubio oko petine svoje vrijednosti i sada je “težak” 151 milijardu dolara.
Akcije njemačkog koncerna počele su rasti negdje početkom 2006. To je krenulo ubrzo, što se pokazuje presudnim, nakon što je “Porsche” saopštio da kupuje 20 odsto akcija VW-a koje je platio oko tri milijarde evra, a što sada vrijedi 14 milijardi. Najbrži rast akcija je ipak zabilježen ove godine – od početka godine do 20. avgusta vrijednost jedne akcije porasla je sa 150 na više od 210 evra. “Porsche” sada u VW-u kontroliše 30,1 odsto glasačkih prava, a sa 20,1 odsto slijedi pokrajina Donja Saksonija. Treći akcionar sa 2,7 odsto je švajcarska banka UBS.
Štutgartski proizvođač vrhunskih sportskih automobila već je najavio da želi svoj udio u njemačkom “narodnom” koncernu povećati na više od 50 odsto. Porsche je lani proizveo 107.170 automobila, VW 6.346.222, to jest oko 60 puta više. Ipak, nekad je manje mnogo više. “Toyota” je imala 316.121 radnika na kraju prethodne fiskalne godine (31. marta), 5,6 odsto više nego godinu prije, dok je “Volkswagen” imao čak 332.063 zaposlenih.
U prvom polugodištu ove godine VW je prodao 3,31 milion automobila – 7,2 odsto više nego u istom periodu 2007, po čemu je prestigao “Ford” i potisnuo ga na četvrto mjesto.
“Ford” je proizveo 3,22 miliona automobila. Ispred VW su sada samo američki “General Motors” (GM) i japanska “Toyota”, ali su, međutim, s produkcijom od oko 10 miliona auta godišnje dosta odmakli, pa se može reći da su u kratkoročnom, možda i srednjeročnom periodu, praktično nedostižni.