BERLIN, Vodećih 500 preduzeća u Njemačkoj 2008. godine je povećalo promet za 6,1 odsto, što je više nego 2007. kada je rast prometa iznosio 5,3 procenta, iako su u dobrom dijelu prošle godine bila pogođena globalnom finansijskom i ekonomskom krizom.
Istraživanje koje je obuhvatilo gigante u najvećoj evropskoj ekonomiji pokazalo je da su prošle godine povećali i broj zaposlenih za 3,2 odsto. Analitičari kažu da su podaci za 2008. godinu povoljni, jer je recesija počela da se osjeća tek u posljednjem kvartalu te godine. Prvih devet mjeseci prošle godine obilježila je velika potražnja, a bilans su popravile i više cijene.
Prema rezultatima istraživanja najuspješnija njemačka kompanija i 2008. bio je proizvođač automobila “Volkswagen” s prometom od 113,8 milijardi evra. Na drugom i trećem mjestu su auto-koncern “Daimler” i energetski koncern E.ON s prometom od 95,9 milijardi, odnosno 85,7 milijardi evra.
Slijede inženjerski div “Siemens” sa 77,3 milijarde evra prometa, trgovinski lanac “Metro (67,9 milijardi), hemijski koncern BASF (62,3 milijarde), Deutsche Telekom (61,6 milijardi) i DHL (54,4 milijarde). Iza njih na listi su se plasirali “Sscwarz-Gruppe” kojoj pripadaju lanci prodavnica životnih namirnica s prometom od 54 milijarde i metalurški koncern “Thyssen-Krupp” s prometom od 51,4 milijarde. Među deset najmoćnijih njemačkih kompanija više nije proizvođač automobila BMW čiji je promet prošle godine opao za pet odsto.
Njemački ekonomski eksperti navode da će ova godina zbog dugotrajne recesije u koju je zapala najmoćnija ekonomija Evrope biti neuporedivo teža za njemačke kompanije.
“Biće sve više njemačkih firmi na prodaju, pri čemu će tu priliku za ulazak na njemačko tržište koristiti indijske i kineske, dijelom i kompanije iz arapskih zemalja”, ocjenjuju eksperti.
Recesiju će mnoge firme, predviđaju stručnjaci, iskoristiti kao šansu da smanje i izmjeste upravne i servisne službe i s tim povezane troškove i da sa spiska proizvoda izbace one koji donose gubitke. Kao posljedica, biće sve više firmi koje ekonomisti nazivaju “brand factory”. To su preduzeća kao što je “Adidas”, koja se koncentrišu skoro isključivo na razvoj proizvoda, negu marke, marketing i organizaciju saradnje s firmama koje za njih rade, dok će proizvodnju i logistiku preuzeti preduzeća sa strane. Taj trend će se nastavljati, ali, kako se zaključuje u analizi, neće ugroziti industrijsko jezgro u Njemačkoj, koje je bilo i ostaje suštinska osnova njemačke privrede.
Ekonomisti upozoravaju da trenutno pretjeranom optimizmu nema mjesta i ukazuju da je Njemačka, čija privreda u velikoj mjeri živi od izvoza, jedna od onih koje su najteže pogođene krizom. Savezni zavod za statistiku saopštio je juče da je njemački izvoz u prvom kvartalu pao za 21,2 odsto i njegova vrijednost iznosila je samo 199 milijardi evra.