BANJALUKA, Kvalitetne saobraćajnice, kao što su autoputevi i brzi putevi, preduslov su ozbiljnog ekonomskog razvoja, kao i poboljšanja kvaliteta života i rada stanovnika Republike Srpske (RS), navodi se u informaciji o izgradnji autoputeva i brzih puteva u Srpskoj koju je danas usvojila Vlada.
“Izgradnja ovih saobraćajnica ujedno je krupan investicioni poduhvat, koji angažuje velike ljudske potencijale, povećava zaposlenost i podstiče razvoj niza drugih povezanih grana privrede”, navodi se u ovoj informaciji Ministarstva saobraćaja i veza.
Odobrenje za upotrebu autoputa Gradiška – Banjaluka, dionica Mahovljani – Glamočani, prva faza u dužini od 5,72 kilometra izdato je 30. aprila 2011. godine, kada je i pušten u saobraćaj autoput u dužini od 5 383 metra, dok se preostalih 343,30 metara radi u okviru objekta Mahovljanske petlje, zbog neophodne sanacije klizišta na toj dionici, dok je ukupna vrijednost ovog projekta 133.841.752 KM.
Kada je riječ i izgradnji autoputa Gradiška – Banjaluka, dionica Gradiška – Mahovljani, druga faza u dužini od 26,48 kilometara, u informaciji se navodi da, osim osnovne trase, ova dionica sadrži ukupno 44,80 kilometara lokalnih i zamjenskih puteva, dva odmorišta, dvije petlje i 17 objekata od čega pet mostova, 10 nadvožnjaka i dva podvožnjaka.
Zbog objektivnih okolnosti u toku izvođenja radova, služba nadzora dala je pozitivno mišljenje o produžecima rokova i to za LOT-1 i LOT-2 29. jula 2010. godine.
Vrijednost izgradnje autoputa na dionici Gradiška – Mahovljani, prema dosadašnjim podacima je oko 3,5 miliona evra za kilometar, a nakon izvršenog okončanog obračuna radova, biće poznat pouzdan podatak.
Sa ciljem puštanja u saobraćaj dijela izgrađenog autoputa Gradiška – Banjaluka, dionica Mahovljani – Glamočani, bilo je potrebno uraditi privremeno uklapanje autoputa E 661 sa magistralnim putem Banjaluka – Klašnice u Glamočanima.
Ministarstvo za prostorno uređenje, građevinarstvo i ekologiju je na osnovu nalaza Komisije za tehnički pregled 28. aprila 2011. godine izdalo odobrenje za upotrebu i puštanje u probni rad od 90 dana.
Pošto izvođač radova nije u potpunosti otklonio nedostatke, dobijeno produženje rješenja o odobrenju za upotrebu od 4. avgusta 2011. godine, sa rokom trajanja do 1. januara 2012. godine. Ukupna vrijednost realizacije na ovom projektu je 1.106.588 KM.
Problem klizišta sjeverno od tunela “Laktaši”, može uticati na eventualno produženje roka na izgradnji Mahovljanske petlje, čija vrijednost radova po ugovoru iznosi 11.587.090 evra.
Otvaranjem radova na petlji “Mahovljani”, uočeno je da klizište zahvata znatno širi pojas te je bilo neophodno izraditi projekat sanacije kompletnog klizišta.
Predstavnici BiH i Hrvatske su potpisali nedavno međudržavni sporazum o izgradnji mosta preko rijeke Save kod Gradiške, kojim se definišu obaveze jedne i druge strane u izgradnji graničnih dionica i zajedničkog mosta.
Postignut je dogovor sa Hrvatskom o zajedničkoj izgradnji ovog mosta, čija je procijenjena vrijednost 30 miliona evra, dok je Hrvatska sklopila ugovor za projektovanje sa Građevinskim fakultetom iz Zagreba u vrijednosti od 714.114 KM.
Javno preduzeće “Autoputevi RS” pokrenulo je pribavljanje lokacijskih uslova za izgradnju mosta i pristupne saobraćajnice.
Izgradnja autoputa Banjaluka – Doboj u ukupnoj dužini 71,912 kilometara podijeljena je u dvije funkcionalne cjeline – Banjaluka (Mahovljani) – Prnjavor u ukupnoj dužini 35,39 kilometara i Prnjavor – Johovac u dužini od 36,612 kilometara, a na trasi se ukupno nalazi 103 objekta, mostovi, tuneli i vijadukti.
U toku je rješavanje imovinsko pravnih odnosa za glavnu trasu autoputa i postupkom eksproprijacije nekretnina dosad su obuhvaćene ukupno 2 944 parcele, odnosno 95,3 odsto od ukupnog broja parcela.
Autoput na koridoru Pet ce prolazi kroz Srpsku u opšinama Doboj, Modriča i Vukosavlje u dužini od 46,80 kilometara i podijeljen je na tri LOT-a, Odžak – Vukosavlje u dužini od oko 6,45 kilometara, Vukosavlje – Johovac od oko 29,70 kilometara i Johovac – Doboj od 10,65 kilometara.
Opštine Doboj, Modriča i Vukosavlje provele su zakonsku proceduru i usvojile regulacione planove, čime su stvoreni uslovi za ekspropijaciju i kvalitetnu pripremu za izgradnju autoputa. Za veći dio dionice autoputa kroz Srpsku dobijena je urbanistička saglasnost.
Projektna dokumentacija glavnih projekata autoputa uspješno je usaglašena sa projektima hidroelektrana u okviru integralnog korišćenja voda rijeke Bosne na potezu od Doboja do Modriče.
Javno preduzeće “Autoputevi RS” uputilo je dopis 25. avgusta ove godine Ministarstvu komunikacija i transporta BiH kojim traži izjašnjenje o roku isporuke preostale tehničke dokumentacije koja treba da bude isporučena na nivou glavnog projekta.
Konzorcijum Hidroelektra inženjering i “EMS holding” 15. septembra 2010. godine izrazili su zainteresovanost za dodjelu koncesije za izgradnju, održavanje i upravljanje na dionici autoputa Banjaluka – Mrkonjić Grad – Mlinište – granica sa Federacijom BiH.
Javni poziv za dodjelu koncesije za autoput Glamočani – Banjaluka – Mrkonjić Grad – Miliništa – granica sa FBiH raspisan je 21. juna 2011. godine, a krajnji rok za dostavu ponude je produžen do 30. decembra 2011. godine.
Jedan od prioritetnih pravaca izgradnje u Srpskoj je i brzi put na relaciji Istočno Sarajevo – Pale – Rogatica – Višegrad – Vardište – granica sa Srbijom, čija je dužina oko 130 kilometara.
JP “Autoputevi RS” su, Nacrtom plana za 2012. godinu, predvidjeli izradu prethodne studije izvodljivosti sa generalnim projektom koja će biti osnova za izradu ostale projektne dokumentacije i realizaciju, zaključuje se u ovoj informaciji.