BANJALUKA – Vlada Republike Srpske odabrala je 12 preduzeća iz oblasti rudarstva koje u narednoj godini planira osloboditi plaćanja putarine za gorivo za mehanizaciju koju koriste.
Na spisku je i firma „Drvo – export“ iza koje stoji SNSD-ov odbornik u Tesliću Srđan Klječanin Rufi, a koja je zbog nelegalnog iskopavanja u Bistrici ostala bez ekološke dozvole.
Uprkos tome, iz Vlade Republike Srpske toj firmi je odobreno dva i po miliona litara goriva umanjenog za putarinu od 0,40 KM, odnosno, vlast je Rufiju u uništavanju životne sredine sačuvala okruglo milion maraka.
Međutim, da bi se to desilo, Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje BiH mora da usvoji tu odluku. Ako se uzme u obzir da je Savjet za državnu pomoć ovaj vid subvencije zabranio još prije dvije godine, te da se po ovom pitanju vodi nekoliko sudskih sporova, šanse za to su minimalne.
Generalno, najveće količine su odobrene Rudniku i termoelektrani „Ugljevik“, ukupno 15.121.428 litara. Kada se uzme vrijednost putarine riječ je o direktnoj pomoći od preko šest miliona maraka.
Ukoliko ona izostane, rad rudnika će biti doveden u pitanje.
Na listi je i “Elektrana Stanari“ u vlasništvu biznismena Vuka Hamovića koja bi trebala biti oslobođena plaćanja putarine na 10,5 miliona litara goriva, zatim Rudnik i termoelektrana „Gacko“ sa osam miliona litara, te „ArcelorMittal“ Prijedor sa skoro četiri miliona litara.
Gdje je nastao problem?
Generalno, preduzeća koja se bave rudarenjem godinama unazad bila su oslobođena plaćanja putarine na gorivo, jer mehanizacija koju koriste ne izlazi na javne puteve, pa je ovaj namet bio besmislen.
Entitetske vlade su donosile rješenja kojom su utvrđivale količine, a UO UIO BIH je donosio Odluku o količini dizel goriva na koje se ne plaća putarina za svaku godinu.
Međutim, Energetska zajednica EU je dostavila pismo Upravnom odboru UIO u kojem ga je obavijestila da će pokrenuti postupak protiv Odluke iz 2022. godine jer su smatrali da je riječ o državnoj pomoći koja narušava princip konkurencije.
Nakon toga je UO UIO BiH pokrenuo postupak kod Savjeta za državnu pomoć BiH tražeći njegov stav. Savjet u toku prošle godine donosi rješenje kojim potvrđuje tvrdnje Energetske zajednice.
U svojim rješenjima navode da je riječ o pomoći koja je u suprotnosti sa Sporazumom o stabilizaciji i pridruživanju koji je BiH potpisala sa EU ostavljajući jedino „Željeznicama RS„ i „Željeznicama FBiH“ pravo da koriste gorivo koje nije opterećeno akcizama.
Pored toga, oni nalažu i da rudnici i termoelektrane vrate 30 miliona KM sa zakonski predviđenom zateznom kamatom, koliko je iznosilo predmetno oslobađanje od plaćanja putarine na dizel gorivo za 2022. godinu, a Upravni odbor UIO zadužuju da pokrene postupke za povrat ovih sredstava.
Rješenja su bila konačna i bez prava na žalbu, pa su tri kompanije pokrenule upravni spor koji do danas traje pred Sudom BiH.
Sa druge strane, UIO je izašla preduzećima u susret i odgodila prinudnu naplatu do okončanja ovih postupaka.
Takođe, kako je CAPITAL ranije pisao, kompanija „Boksit“ iz Milića je tužila UIO zbog neosnovanog bogaćenja jer su platili putarinu, umjesto da od iste budu oslobođeni.