Novi letovi bez plana, procjene isplativosti i s parama poreskih obveznika
BANJALUKA, Vlada RS planira sledeće godine iz Budžeta izdvojiti milion konvertibilnih maraka za sufinansiranje avio-linije Banjaluka-Beograd, navedeno je u prednacrtu Ekonomske politike Republike Srpske za 2013. godinu.
Prema prednacrtu u koji je CAPITAL.ba imao uvid, građani Republike Srpske s milion maraka kroz tekući grant za JP „Aerodromi Republike Srpske“ trebalo bi da subvencionišu još jedan u nizu letova za koje se ne zna hoće li se isplatiti.
Pored nedostatka informacija o tome da li se let Banjaluka-Beograd u aranžmanu s JAT-om isplati, iz Vlade nema ni objašnjenja na koji način će će JP „Aerodromi Republike Srpske“ subvencionisati let Banjaluka-Beograd, odnosno kako će to javno preduzeće uspostavljati avio-linije kada takav opis posla uopšte nije u okviru djelatnosti JP „Aerodromi Republike Srpske“.
Predsjednik Vlade Republike Srpske, Aleksandar Džombić nedavno je u Narodnoj Skupštini Republike Srpske saopštio da se odustaje od linije Beograd-Banjaluka- Beč i najavio da će se s beogradskom kompanijom „JAT Airways“ ići u organizaciju redovne linije Banjaluka-Beograd koju će subvencionisati dvije Vlade.
Prema nezvaničnim informacijama, JAT je Republici Srpskoj ponudio dvostruko veću cijenu leta od komercijalne, ali se Vlada Srpske o tome još nije oglasila.
Nove fiktivne destinacije
Stiče se utisak da Vlada odluke o promjeni ruta doslovno donosi „u letu“. U samom finišu priprema pred usvajanje Ekonomske politike i Budžeta za narednu godinu, Vlada kao da se ponovo sjetila da već godinama obećava avio-saobraćaj koji s banjalučkog Aerodroma skoro i da ne postoji.
Osim linije Banjaluka-Beograd, Vlada je ranije najavila i redovan avio-saobraćaj na relaciji Banjaluka-Beč, te Banjaluka-Atina, ali i letove ka Kuvajtu. Pa ipak, ni za jedan od ovih letova nije predočena nikakva analiza ekonomske opravdanosti, pa Vlada ostavlja utisak kao da pokušava da organizuje bilo kakav let kako bi mogla da kaže da Republika Srpska ipak ima neki avio-saobraćaj.
Ne samo da Vlada nije ispoštovala nijedno od obećanja o tome kako će građani Republike Srpske moći da lete, nego iz godine u godinu i pismeno iskazane ambicije Vlade opadaju.
U Ekonomskoj politici za 2010. Vlada je najavljivala da će kupiti dva nova putnička aviona kako bi se iz Republike Srpske moglo krenuti sa saobraćajem.
U Ekonomskoj politici za 2011. konstatovano je da saobraćaj „nije dovoljno razvijan iz objektivnih razloga“, te da „sаmo plаnskim rаzvojem domаće аvio kompаnije kontinuirаno se mogu ostvаriti direktne, redovne, kvаlitetne i efikаsne аvio linije premа velikim sаobrаćаjnim centrimа u Evropi“.
Kada je u 2011. uspostavljena još jedna linija koju je subvencionisala Vlada Republike Srpske, još se govorilo o eventualnom iznajmljivanju aviona. U Ekonomskoj politici za 2012. takođe je konstatovano da je vazdušni saobraćaj „nedovoljno razvijen“, pa je domaća aviokompanija „Sky Srpska“ zadužena da „ispitа mogućnost zа uspostаvljаnje аvio-linije nа relаciji Bаnjа Lukа – Beč“.
Imajući u vidu da se najave letova pojavljuju doslovno „preko noći“, a Vlada još nema konkretan plan kako da dugoročno riješi pitanje aviosaobraćaja u Srpskoj, građani će, čini se, i dalje da lete sa stranim kompanijama, najviše sa zagrebačkog aerodroma, kojim, prema okvirnim procjenama, samo u turističkim agencijama u Banjaluci godišnje ostave najmanje 2 miliona KM tarife za aviokarte.
Autor: CAPITAL