RIM, Motocikl Vespa, simbol italijanskog slatkog života, proslavila je protekli vikend 70. rođendan.
Motocikl Vespa, simbol italijanskog “slatkog života”, proslavila je protekli vikend 70. rođendan i uprkos poznim godinama prodaje se bolje nego ikad.
Svojim oblikom i zvukom motora koji je ljude asocirao na osu (italijanski vespa), slavni moped se u sedam decenija postojanja prodao u osamnaest miliona primjeraka.
Kada je Enrico Piaggio krajem aprila 1946. u Firenci registrovao patent za Vespu, namjera mu je bila revitalizirati porodičnu aeronautičku kompaniju koja je teško stradala u Drugom svjetskom ratu.
Jednog od svojih inžinjera, Corradina d'Ascanija, zadužio je da osmisli motocikl koji će kompaniji biti jeftin za proizvodnju, a potrošačima pristupačan za kupovinu.
D'Ascanio nije skrivao da ne voli onovremene motocikle: bili su neudobni, kruti za upravljanje i prljavi. Rješavajući te probleme jedan po jedan, stvorio je revolucionaran moped.
Uspjeh je bio momentalan. Već prve godine prodane su 2.484 Vespe, a 1948. njih dvadeset hiljada. Godine 1953, kada je Gregory Peck Vespom vozio Audry Hepburn u “Prazniku u Rimu” motocikl se prodao u 170 hiljada primjeraka.
“Vespa je bila više od motocikla: sprijeda je imala ‘pregaču’ koja je vozača štitila od prašine, blata i kiše. Imala je male točkove pa tako i prostora za rezervnu gumu, što je bilo važno na oštećenim poslijeratnim saobraćajnicama punim rupa i eksera koje su ispadali s konjskih kopita”, rekao je istoričar automoto industrije Patrice Verges. “A ljudi su voljeli dizajn i zvuk motora koji je podsjećao na zujanje ose”, dodao je.
Pedesetih i šezdesetih godina Italijani su kupovali Vespe jer nisu imali dovoljno novca za auto, objašnjava dalje Verges.
Međutim, kad se Italijanska ekonomija počela oporavljati, Italijanima, koji vole porodična putovanja, automobili su postali cjenovno pristupačniji. Tada počinje Vespin pad, koji je naročito izražen osamdesetih godina.
U 21. vijeku počinje globalno oživljenje mitskog mopeda zahvaljujući ponovno probuđenom entuzijazmu za Vespin retro dizajn i, naročito, mogućnosti da se njome može brzo kretati kroz saobraćajno zagušene gradove.
Proizvodnja, sada koncentrirana u Italiji, Vijetnamu i Indiji, od 58 hiljada modela prodanih 2004. narasla je na 170 hiljada lani.
“Vespa je i dalje legendarna”, govori Marco Lambri, direktor dizajna u Piaggiu. “Ona predstavlja najbolje u italijanskom dizajnu i inženjerskoj genijalnosti koja je aeronautičku tehnologiju primijenila u stvaranju mopeda kojim se možete posvuda kretati”.
“Vespa nije samo vozilo. Ona je ikona italijanskog stila, elegantna i smiješna u isto vrijeme”, rekao je Piaggiov direktor marektinga Davide Zanoli. Kako bi proslavili njen 70. rođendan, stotine ljubitelja Vespe okupilo se u Pontederi pokraj Pise, gdje se moped proizvodi neprekidno od 1946. godine.
Među njima je bio i Carlo Bozzeti, predsjednik milanskog kluba fanova Vespe i ponosni vlasnik šest modela iz različitih razdoblja.
“Koristim se jednom svaki dan, za posao, praznike, zabavu”, kaže taj 59-godišnjak. “Vespa je dio mog života 40 godina”, dodaje Bozzeti. Al jazeera