SARAJEVO – Nastavljen je negativan trend porasta prisustva uvoznog piva na štetu domaćeg na tržištu Bosne i Hercegovine.
Analiza Uprave za indirketno oporezivanje BiH pokazuje da količina piva koja se uvozi u BiH značajno veća od količine piva koja se proizvodi u zemlji, a i nakon pandemije prisutan je porast prihoda od akciza na pivo iz uvoza, a pad istih tih prihoda na domaće pivo.
Najveće količine piva Bosna i Hercegovina uvozi iz Srbije i Hrvatske.
Prema analizi UIO BiH, pojava virusa korona, mjere uvedene u borbi protiv njega i suzdržavanje od potrošnje doveli su do pada prihoda od akciza na uvozno pivo u 2020. godini za 5,9 posto u odnosu na prethodnu 2019. godinu. Popuštanje mjera i otvaranje granica dovei su do istorijskog maksimuma u naplati ovih prihoda za 7,6 posto u 2021. godini u odnosu na prethodnu 2020. godinu, te za 1,3 posto u odnosu na godinu prije pojave pandemije, odnosno 2019. godinu
“Osnovni razlog povećanja prihoda od akciza na pivo iz uvoza u posljednjih nekoliko godina može se pripisati preferencijama potrošača, velikom paletom ponude piva iz uvoza, te nižom cijenom uvoznog piva kao nelojalnom konkurencijom u odnosu na domaće proizvođače. Godinama untrag, a prije trenutne inflacije na globalnom nivou, bilježi se pad cijena uvoznog piva, iako uslovi na tržištu nisu bili pogodni za ovo smanjenje“, pojašnjavaju iz UIO BiH.
Nasuprot trendovima sa uvoznim pivom, naplata prihoda od akciza na domaće pivo manja bila je u 2021. godini za 15,1 posto u odnosu na prethodnu 2020. godinu, te manja za 20,5% u odnosu na 2019. godinu.
“Osnovni razlog pada prihoda od akciza na domaće pivo u posljednjih nekoliko godina jeste pad obima proizvodnje domaćeg piva kao i pad njegove potrošnje kod domaćeg stanovništva. Uzrok pada potrošnje domaćeg piva jesu navike i preferencije potrošača bez obzira na mnoge kampanje pod sloganom “kupujmo domaće”, posebno u razdoblju trajanja najrigoroznijih mjera uvedenih u borbi protiv širenja virusa korona“, konstatuju iz UIO BiH u svojoj analizi.
Dodaju i da trend zanatskog “kraft” piva čija popularnost raste na europskom i svjetskom tržištu, nije uspostavio široku distributivnu mrežu u BiH, te na taj način povećao prodaju svog proizvoda koja bi utjecala na povećanje ovih prihoda. Indikator.ba