BIJELJINA, Smanjenje obima prodaje, otežana naplata i nelojalna konkurencija iz uvoza jesu problemi s kojim se bore proizvodna preduzeća u Srpskoj. Među njima su rijetke firme koje su u vremenu ekonomske krize uspjele da osiguraju opstanak i pozitivno posluju, a da pri tom nisu pravile radikalnije rezove, koji najčešće podrazumijevaju smanjenje broja zaposlenih. Jedno od njih jeste preduzeće za proizvodnju mesa i proizvoda od mesa “Leder” iz Bijeljine.
– Prošle godine zabilježili smo nešto lošije poslovanje u odnosu na 2008. godinu, ali smo ipak ostvarili pozitivan rezultat zahvaljujući rezervama i ranije sklopljenim poslovima. Teškoće će biti prisutnije ove godine, na šta ukazuju i kvartalni rezultati poslovanja koji su za 50 odsto manji od planiranih – kaže vlasnik i direktor “Ledera”, Milan Lazarević. On ističe da su, uprkos drastično manjem prometu, opravdali povjerenje kupaca, nudeći im kvalitetne proizvode po povoljnim cijenama. “Leder” redovno izmiruje sve obaveze prema državi i svojim radnicima, kojih je više od 100.
– Problem jeste opšta besparica i smanjena potrošačka moć stanovništva, i samim tim drastičan pad prometa. S tim se bore i ekonomski mnogo jače zemlje i zato samo organizovanjem planske proizvodnje, većom kontrolom uvoza nižerazrednih kategorija mesa, te edukacijom domaćeg potrošača da kupuje domaće proizvode, možemo izaći na kraj s krizom – smatra Lazarević. On dodaje da je uvoz jeftinih proizvoda iz okruženja mnogo više ugrozio domaću proizvodnju nego sama kriza.
Lazarević navodi da potrošači imaju više povjerenja u proizvode iz susjednih zemalja, ali da nisu svjesni da njihovom kupovinom direktno ugrožavaju domaće fondove.
– Trebaće mnogo vremena da domaći proizvođači zadobiju potpuno povjerenje potrošača. Kupci bi trebalo da shvate da kupovinom domaćih proizvoda podižu konkurentnost proizvođača, smanjujuju spoljnotrgovinski deficit i štite se od nekvalitetne robe iz uvoza. Na taj način punimo domaće fondove i čuvamo radna mjesta, kaže Lazarević. On navodi da bi vlasti trebalo da više učine na rješavanju problema crnog tržišta, te da bi bilo dobro izvršiti fiskalizaciju Federacije BiH i Brčko distrikta. Proizvođači bi, smatra Lazarević, mogli biti bolje organizovani, a potrošači konačno moraju shvatiti da kupovinom domaćih proizvoda finansiraju svoje zdravstvo, školstvo i budućnost svoje djece. Fokus