BANJALUKA, Vlada Republike Srpske utvrdila je danas, po hitnom postupku, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o unutrašnjem dugu Republike Srpske.
Stupanjem na snagu ovog zakona uređuje se oblast izmirenja duga po osnovu ratne štete, kojom se obezbjeđuje okruženje u kojem nema kršenja ljudskih prava, a sa druge strane, prenosi realan teret na budžet Republike Srpske, saopšteno je iz Biroa Vlade Republike Srpske za odnose sa javnošću.
U zakonski tekst su ugrađene i izmjene u dijelu opštih obaveza koje se odnose na preraspodjelu sredstava u vezi sa isplatama u gotovini.
Ugrađena je i mogućnost emitovanja obveznica po osnovu unutrašnjeg duga sa valutnom klauzulom evra, kako bi hartije od vrijednosti bile predmet interesovanja stranih investitora.
Vlada je utvrdila Prijedlog zakona o trezoru, kojim se propisuje obaveza uvođenja trezora Republike, opština, gradova i fondova, čime se postiže bolje upravljanje javnim sredstvima, a da se pritom ne oduzima autonomija lokalnih zajednica.
Donošenje Zakona o trezoru treba da omogući tačno razgraničenje prava i dužnosti između trezora Republike i lokalnih trezora s jedne strane i budžetskih korisnika s druge strane.
Utvrđen je Prijedlog zakona o komunalnoj policiji kojim se unapređuje rad i efikasnost komunalne policije u jedinicama lokalne samouprave.
Prijedlogom ovog zakona uvodi se više novih kvantitativnih i kvalitativnih rješenja koja se odnose na organizovanje komunalne policije, obavljanje komunalno-inspekcijskog nadzora, nadležnost policije, radnopravni status komunalnog policajca, način i postupak vršenja komunalno-inspekcijskog nadzora.
Vlada je utvrdila prijedloge zakona o Fondu za upravljanje nekretninama i potraživanjima u vlasništvu Republike Srpske, o Akcijskom fondu Republike Srpske, o Fondu stanovanja Republike Srpske.
Utvrđeni su prijedlozi zakona i izmjenama i dopunama zakona o Fondu za razvoj i zapošljavanje Republike Srpske, Fondu za razvoj istočnog dijela Republike Srpske i prijedlozi zakona o izmjenama i dopunama Zakona o privatizaciji državnog kapitala u preduzećima, Investicono-razvojnoj banci i Fondu za restituciju Republike Srpske.
U ovim prijedlozima nije bilo izmjena u odnosu na nacrte zakona koji su usvojeni u Narodnoj skupštini Republike Srpske.
Suštinske izmjene u Prijedlogu zakona o Fondu za upravljanje nekretninama i potraživanjima u odnosu na postojeći odnose se na izmjenu odredaba u pogledu registrovanog osnovnog kapitala,imajući u vidu da postojeća formulacija ovog pojma ne omogućava njegovo utvrđivanje, na šta je u više navrata primjedbe dala revizija.
Radi definisanja osnovnog kapitala predlaže se izmjena kojom bi se definisao osnovni kapital u visini uplaćenih sredstava, uz obavezu njegovog uvećanja kada se za to stvore realne pretpostavke.
Kada je riječ o Fondu za upravljanje nekretninama i potraživanjima u vlasništvu Republike Srpske, Akcijski fond Republike Srpske, Fond stanovanja, Fond za razvoj istočnog dijela Republike Srpske, Fond za restituciju Republike Srpske, te usvojeni Prijedlog izmjena i dopuna Zakona o Investiciono-razvojnoj banci, izmjene se uglavnom odnose na racionalizaciju troškova poslovanja Fonda, na način da će funkciju direktora Fonda u daljem pravnom prometu vršiti direktor Investiciono- razvojne banke.
Predložene izmjene zakona u skladu su sa restriktivnom politikom javne potrošnje koju provodi Vlada Republike Srpske, a koja se odnosi i na planiranje broja i visinu plata zaposlenih u preduzećima i drugim pravnim subjektima u većinskom vlasništvu Republike Srpske.
Imajući u vidu da Banka obavlja posao upravljanja Fondom, a direktor Fonda poslove zastupanja Fonda u pravnom prometu, predložene izmjene zakona imaju za cilj spajanje poslova zastupanja i upravljanja Fondom u funkciji direktora Banke.
Kada su u pitanju Akcijski fond Republike Srpske i Fond za restituciju Republike Srpske s ciljem zaštite interesa Fonda u pojedinačnim društvima kapitala iz portfelja istog, propisuje se mogućnost prodaje akcija iz portfelja Akcijskog fonda i u skladu sa drugim zakonom, tačnije Zakonom o privrednim društvima kroz korištenje vlasničkih prava u procesu upravljanja portfeljom, npr. korištenjem prava nesaglasnog akcionara.
Predloženim izmjenama u vezi sa funkcionisanjem Fonda za restituciju Republike Srpske uvodi se dodatna metoda prodaje akcija/udjela Fonda putem tendera sa ciljem stvaranja mogućnosti prodaje akcija koje Fond posjeduje u zatvorenim akcionarskim društvima, tačnije udjela koje Fond posjeduje u društvima sa ograničenom odgovornošću.
Dopuna Zakona o Investiciono-razvojnoj banci odnosi se na usklađivanje odredaba Zakona o Investiciono-razvojnoj banci Republike Srpske sa odredbama Zakona o Fondu za razvoj istočnog dijela Republike Srpske na osnovu kojeg Banka upravlja Fondom, dok ista odredba nije postojala u Zakonu o Investiciono-razvojnoj banci Republike Srpske.
Predloženom izmjenom i dopunom Zakona o privatizaciji državnog kapitala u preduzećima, predviđa se da kod privatizacije državnog kapitala društava koja su osnovana na imovini kupljenoj u postupku stečaja ne vrši se prenošenje akcija, tj. procenta prodajne cijene na fondove, jer je državni kapital u tim društvima već bio predmet prenošenja na fondove u postupku stečaja. Srna