BEOGRAD, Željeznice Srbije uskoro će zamijeniti kompaniju Alpina na gradnji željezničkog mosta preko Velike Morave kod Ćuprije i raspisati tender za novog izvođača radova, najavio je danas generalni direktor Dragoljub Simonović.
Alpina iz Austrije je u stečaju i srpske željeznice će pravno regulisati obaveze sa tom kompanijom, rekao je Simonović Tanjugu ističući da to treba hitno uraditi zbog velikog kašnjenja sa radovima na mostu, koji je važan dio željezničkog Koridora 10.
Simonović je kazao da je prethodno rukovodstovo željeznice nezakonito isplatilo avans austrijsko-slovenačkom konzorcijumu Alpina-Meteorit i priznalo mu dodatne radove vrijednosti oko 10 miliona evra, što će ispitati istražni organi.
Čelnik željeznice je dodao da je taj konzorcijum do sada obavio oko 40 odsto posla.
Na gradilištu novog željezničkog mosta preko Velike Morave, između Jovca i Ćuprije, mjesecima unazad nije bilo radnika konzorcijuma već je samo jedan čuvar obezbjeđivao objekat, kažu u željeznicama.
Planirano je da ugovor bude raskinut sa konzorcijumom u cjelini, a ne samo pojedinačno sa Alpinom.
Željeznice Srbije su već prikupile svu dokumentaciju o realizaciji tog projekta i nezavisno od toga što je Alpina proglasila stečaj taj materijal biće proslijeđen nadležnim službama, zbog sumnje da je željeznica različitim malverzacijama tokom 2011. i 2012. oštećena na tom poslu.
Izgradnja mosta preko Velike Morave više puta ove godine bila je tema sastanaka aktuelnog najvišeg rukovodstva srpskih željeznica, koje je intenzivno pokušavalo da nađe način da projekat ipak bude završen, iako je to bilo krajnje neizvjesno.
Most između Jovca i Ćuprije, na pruzi Beograd – Niš, trebalo je da bude završen još 3. avgusta 2012. godine.
Prema podacima stručnih službi srpskih željeznica, prethodno rukovodstvo željeznica do kraja prošle godine isplatilo je konzorcijumu Alpina – Meteorit u potpunosti ugovoreni iznos od oko 8,9 miliona evra, ali i priznalo dodatne radove u vrijednosti od oko 1,4 miliona evra, iako je na gradilište stigla tek petina čelične konstrukcije za novi most.
Za naknadne radove ne postoji nikakav aneks ugovora sa srpskim željeznicama, čija je vrjiednost oko 1,4 miliona evra.
Riječ je o radovima na izradi pristupnog nasipa i njegovoj zaštiti, uređenju riječnog korita i snižavanju nivoa podzemnih voda. Iako komisije srpskih željeznica od februara ove godine provjeravaju navedene dopunske radove, čak i kada bi se oni priznali, to znači da je plaćeno oko 86 odsto ukupne sume ugovorenih i dodatnih radova.
Pri tom, konzorcijum, prema zaključcima stručnih službi srpskih željeznica, nema odgovarajuću opremu, niti dovoljno ljudstva i mehanizacije za taj posao.
Do sada je od isporučenih elemenata čelične konstrukcije formirano samo oko 67,5 metara mosta, od ukupno 322,5 metara koliko novi most treba da bude dugačak.
Prethodno rukovodstvo Željeznica Srbije nije ispostavilo ni jedan odštetni zahtjev izvođačima radova, iako radovi kasne već 10 mjeseci, a rok za njihov završetak produžen je čak za 14 mjeseci.
Izgradnja novog mosta finansira se iz kredita Evropske investicione banke. Novi čelični most treba da bude dvokolosječan, dug 322,5 metara i težak 2.400 tona i izgrađen u okviru radova na izgradnji nove dvokolosječne pruge duge 10,2 kilometra.
Ugovor između Željeznica Srbije i konzorcijuma Alpina-Meteorit potpisan je 30. decembra 2010, a radovi su počeli 10. februara 2011.
Rok za završetak radova bio je 540 dana, odnosno 3. avgust 2012, a rok je naknadno produžen do 30. septembra 2013. godine. Tanjugbiz.rs