BANJALUKA – Rudnici i termoelektrane u BiH, barem za sada, neće morati da vrate 30 miliona maraka po osnovu putarina od kojih su prošle godine oslobođeni, jer je Uprava za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, zbog pokrenutih sudskih sporova, odgodila izvršni postupak kod tih privrednih subjekata.
Podsjećamo, Savjet za državnu pomoć BiH nedavno je ocijenio da je praksa po kojoj su preduzeća oslobađana plaćanja putarine za mehanizaciju koja se koristi u rudnicima, nezakonita.
Pored toga što su ove godine platili gorivo po punim cijenama, Savjet za državnu pomoć obavezao je rudnike i termoelektrane da vrate 31,7 miliona maraka po osnovu putarina od kojih su bili oslobođeni u prošloj godini.
Savjet je naložio Upravnom odboru UIO BiH da vrati, kako su ocijenili, nezakonito dodijeljenu pomoći u obliku poreske olakšice.
Međutim, ta odluka je izazvala revolt privrednika koji su pokrenuli sudske postupke i tražili od UIO da ne postupa po njoj do okončanja sporova.
U UIO za CAPITAL kažu da su tri kompanije pokrenule upravni spor protiv rješenja Savjeta za državnu pomoć BiH te da postupak pred Sudom BiH još nije okončan.
„Paralelno sa pokretanjem upravnog spora, termoelektrane i rudnici, od kojih se traži da vrate 30 miliona KM koje su trebali uplatiti po osnovu putarine na dizel u 2022. godini, pokrenuli su i zahtjev kod Upravnog odbora da im se odobri odgoda pokretanja izvršenja rješenja Savjeta za državnu pomoć BIH, što je Upravni odbor UIO i usvojio na zadnjoj sjednici. Tako je odgođeno pokretanje postupka izvršenja do okončanja spora pred Sudom BiH“, kazali su u UIO.
Podsjećamo, BiH je godinama unazad donosila posebnu odluku prema kojoj je gorivo koje se sipa u mašine i mehanizaciju, a koje se koristi uglavnom u rudnicima, oslobođeno putarine od 0,40 KM jer ne izlaze i ne koriste javne puteve.
Ta odluka je ove godine izostala, a osim tog Savjet za državnu pomoć je zatražio da rudnici i termoelektrane vrate dodijeljeni podsticaj u prošloj godini.
Za razliku od njih, na podsticaj i dalje mogu računati „Željeznice Republike Srpske“ i “Željeznice Federacije BiH”, jer po ocjeni Savjeta, pomaganje jedina dva preduzeća u željezničkom saobraćaju ne može narušiti konkurenciju.
CAPITAL: D. M. – M. Lj.